Svar: Lære hende at falde i søvn i sin tremmeseng
10. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når børn begynder at kravle meget tidligt og også begynder at rejse sig vil tingene og motorisk er rigtig godt igang, så giver det naturligt lidt ekstra udfordringer. For din datter er kun 7 måneder gammel, men er motorisk på mange måder, som et barn på 10 måneder og dette sandsynligvis stadig med et 7 måneders barns mentale forståelse ...
Og det betyder at hun lige nu har ekstra meget brug for din nærhed og fysiske kontakt. Hun har rigtig meget brug for at mærke at du er der, hun har rigtig meget brug for at du som nu lægger dig med hende og har hende tæt på dig. Det betyder også at hun har ekstra meget brug for din hjælp til at slippe verden og alle oplevelserne, hun har brug for din hjælp til at give slip på dagen, ligesom hun har brug for din hjælp, når hun skal videre i søvnen om natten. Og hun har også brug for din hjælp, når hun skal slappe af i kroppen, når hun skal finde fysisk ro ...
Jeg syne derfor umiddelbart det lyder rigtig fint at du lader din datter falde i søvn i din seng, så hun netop hjælpes til at koble fra overfor verden og hjælpes til at slappe af i kroppen og på den måde overgive sig til søvnen. Udfordringen består dog i at hun vågner op, registrerer at hun ligger et andet sted, rejser sig og du skal have have hende puttet videre i søvnen i egen seng ...
Derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at hun ikke falder helt i søvn i din seng, men flyttes lige der, hvor hun registrerer at hun lægges i tremmesengen, så hun på den måde er klar over, at det er der hun falder i søvn og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.
I jeres situation vil jeg faktisk også overveje om I mon ikke kunne have glæde af at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din. Du skal her naturligvis sikre dig at sengene ikke kan glide fra hinanden og at sikkerheden er i orden. Jeg tænker at hvis du kan "forlænge din seng i bredden" med hendes seng, så kan du lære hende at sove i egen seng og falde i søvn der, samtidig med at du stadig er ved siden af hende, kan lægge dine hænder over på hende, berolige hende og betrygge hende. Og samtidig vil det at den ene side af tremmensengen er fjernet, jo forhindre hende i at rejse sig op at stå om natten, hvor hun står og kikker efter dig og søger dig. I stedet vil du kunne lægge en hånd over på hende, når du fornemmer at hun søger dig og hun vil faktisk også kunne kravle ud og putte sig ind til dig, hvis det er det hun har brug for - og det er jo sådan set fair nok ... :)
Med hensyn til søvnen om dagen, så er det helt fint, hvis din datter sover 2 gange 1.5 time. Det er helt okay. Og jeg vil derfor lige sende dig en dagsplan, som de kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Ammes / flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Tilbydes banan eller lignende, ammes / flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være forskellige risretter med sovs. Det kan være indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen, en kartoffelbåd, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan forvente af hende lige nu ....
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske