Svar: Min søn vil stort set ikke spise
10. maj 2012
Alder:
5 år, 9 mdr.
Kære Lukas mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er naturligvis bekymrende, hvis din dreng ikke spiser andet end boller og fuldkornspasta .. Du skriver at du ikke ved, hvad du skal give ham med i madpakken og du fortæller at han ikke spiser den eftermiddagsmad, de serverer i hans SFO.
Det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor han ikke spiser. Det behøver ikke være fordi han ikke kan lide maden, det kan faktisk godt være et symptom på nogle andre ting. At han f.eks. ikke trives i skolen, at I forældre skændes meget, at der er noget han går og er ked af, at hans hverdag er for stresset osv. Og det er vigtigt at du prøver at finde ud af og afdække om der er andre ting i jeres liv, som han er påvirket af og hvor symptomet er at han ikke har lyst til at spise ... så årsagen ikke skal findes i maden, men et andet sted.
Derudover er det en rigtig god idé at du medinddrager ham i det at lave mad, smøre madpakker osv. Så han som en naturlig del af hverdagen deltager i de ting der har med mad at gøre. Han kan sagtens være med til at lave sin madpakke selv og bestemme, hvad der skal med.
Hvis han er glad for fuldkornspasta og boller, så kan han nogle dage godt få en pastasalat med, hvor du blander pasta sammen med nogle grøntsager, som han måske godt kan lide og acceptere. Det kan være lidt ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt eller lignende. Ligesom han måske kan få en gnave frikadelle, et kyllingelår eller lignende med ved siden af.
Du kan også lade ham være med til at smøre en bolle, komme lidt salat, lidt skinke, tunsalat eller lignende ind i bollen - igen lade ham være med og selv være med til at smøre den og bestemme, hvad han kan lide og hvad der skal i. Og han kan få lidt gnave grønt med ved siden af, en gulerod, et par sukkerærter eller lignende.
Det er vigtigt at du ikke pakker det hele for meget ind, men sørger for at det er let for ham at spise og komme til. Han spiser sandsynligvis langsomt og det er vigtigt at maden er så let at spise som muligt, så sørg for at evt. grøntsager osv. er skåret i mundrette stykker. Han kan bruge hele spise frikvarteret på at tygge sig igennem et stykke gulerod, hvis det er for stort .. :)
Og hold mængden nede. Det er vigtigt at han får lidt med, små mængder, som ikke virker for uoverskuelige for ham og får en succesoplevelse med at han rent faktisk har spist sin mad i dag, i stedet for at madpakken kommer med hjem.
Undgå ost, leverpostej, makrel og lignende der godt kan lugte i en madpakke. Det er vigtigt at han føler maden virker frisk, når han skal spise den. Måske er der et køleskab i klassen eller på skolen til børnenes madpakker, sørg for at hans mad bliver lagt i skabet, så den ikke ligger i skoletasken hele dagen :)
Læs bøger sammen med ham om kroppen og hvordan vi fungere. Om vigtigheden af at holde sig sund, om hvorfor vi skal spise og hvordan kroppen bruger mad. Hvad der er sundt og godt for vores muskler og for at vi kan lege og spille bold og hvad vi bliver slappe og dovne af ... Maaholms Forlag har lavet en bogserie, der hedder "Få det bedre" om Sund Mad, Brug din krop, Ren og Sund og Pas på dig selv. Det er egentlig en "skolebog", hvorfor der også er vejledning til læreren. Men du kan sagtens bruge dem som forældre.
Og så vil det faktisk være en rigtig god idé at du drøfter med hans klasselærer om ikke de vil tage emnet "mad og sundhed" på programmet, som et tema, de kan arbejde med. Måske er det allerede planlagt og måske er skolesundhedsplejersken inde over ... :)
Når I laver mad om aftenen skal han også være med og det skal være hyggeligt. Det er vigtigt at du ikke presser ham til at spise, men stille og roligt får gjort ham tryg ved at spise og selvom han siger "det kan jeg ikke lide" så lad være at kommentere på det, lad være med at sige "du skal smage", for så vil han med garanti sige at han ikke kan lide det og vil spytte maden ud, have brækfornemmelser osv.
Køb en børnekogebog, hvor han selv kan se forskellige retter og være med til at lave dem og bestemme, hvad I skal have at spise f.eks. 1-2 dage om ugen. Det kan være en god idé at han har en fast mad-dag, hvor han er medbestemmende og deltager i både madlavning, borddækning osv. Det giver ham også en fornemmelse for at det betyder noget, hvordan andre synes om den mad, man har stået og lavet ...
Sørg altid for at der er en ting han godt kan lide. Hvis du ved at han altid spiser boller eller pasta, så server altid ½ bolle eller lidt pasta sammen med den øvrige mad. Så kan han gå igang med det og de øvrige ting kan han så spise, når og hvis han er parat til det og ellers må det være som det er.
Han må også godt få en bolle at spise inden han skal sove, så han får lidt ekstra mad i maven, som et godnatmåltid. Han må også godt få en havregrød eller lignede, hvis du tror han vil have det ... :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske