Svar: Samsovning
11. maj 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev om samsovning :)
Der er rigtig mange fordele ved at sove sammen og det er ofte rigtig dejligt for både forældre og barn. Der er dog også nogle ting at overveje i forhold til vuggedød:
- Det anbefales at barnet altid lægges til at sove på ryggen.
- Barnet må ikke få det for varmt, hvilket betyder at banet ikke må være pakket tæt i varme tæpper eller dyner og barnet skal være passende klædt på. Har barnet brug for at være svøbt for at falde i søvn, bør man efterfølgende lette på klædet, når barnet sover
- Den bedste sovetemperatur er mellem 18-20 grader for både børn og voksne
- Barnet må ikke udsættes for tobaksrøg og hvis forældre er rygere, så bør de ikke sove med barnet hos sig i sengen og der bør ikke ryges i rum, hvor barnet sover.
- Undersøgelser tyder på at forældres natlige støj kan være med til at holde barnets vejrtrækning igang, så det kan forebygge vuggedød at sove i samme værelse. Det er ikke det samme som at sove i samme seng.
- Vælger man at sove i samme seng, så bør barnet have plads nok at sove på. Det betyder at barnet skal have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng og at barnet ikke bør sove mellem forældrene. Det er bedst, hvis sengen er mindst 180 cm bred.
- Man bør undgå hovedpude, bamser osv. der, hvor barnet sover og juniordyne anbefales først fra 1 års alderen.
Din datter må altså godt sove i dobbeltsengen, når far er rykket ud af sengen, så har hun plads nok. Hun bør have sin egen dyne og ligge på afstand af dig. I stedet for at sende far ud af soveværelset, så kunne I overveje at fjerne tremmerne fra den ene side af tremmesengen, så hendes seng kan kobles til din. Det skal naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så hun ikke kan ryge ned mellem madrasserne, sengene må ikke kunne glide fra hinanden osv.
På den måde kan hun stadig ligge i sin egen seng, mens du ligger i din seng og du kan nemt lige række en hånd over og berolige hende, trøste og betrygge hende lidt, når der er brug for det. Og far kan ligge på den anden side :)
Det er helt naturligt at børn i 3-4 måneders alderen har svært ved at sove om dagen og ofte powernapper og tager flere små lure. Og du må gerne arbejde på en rytme, hvor hun får 3 lure i løbet af dagen: En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Hvis hendes 3. lur ligger sent, så vil hendes puttetidspunkt også ofte ligge sent og det er således ikke unormalt at børn i denne alder ikke sover til natten før klokken måske er 22 ...
I takt med at hun bliver ældre, får mere og mere skemad og rytme skabes hele dagen igennem, så begynde de fleste børn at kunne blive puttet omkring kl 20 - det vil ofte ske omkring 6 måneders alderen, - nogle lidt før ... :)
Du kan læse meget mere om hvordan børn sover og hvad du kan forvente, samt læse om hvordan udviklingen påvirker søvnen osv. i forskellige aldre og hvad du så skal gøre i forskellige situationer, finde hjælp til forskellige søvnproblemer osv. i min bog "Helens bog om børn og søvn" .. :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske