Svar: Når søvn er svært
13. maj 2012
Alder:
12 mdr.
Kære S og M´s mor
Der er ingen tvivl om at jeres dreng har brug for meget tryghed og han bliver rigtig ulykkelig, når han ikke kan se jer og er i tvivl om at I er der. Bare det at han er i sin seng og ikke kan mærke jer, gør ham ked af det ...
Det lyder for mig som om at I har forsøgt putning i egen seng gennem længere tid og uden større held. Nogle gange tager det op til et par timer og du fortæller at han skriger, slår hovedet ind i tremmerne og falder til ro, når I tager ham op, men bliver ulykkelig med det samme han rammer sin seng igen ... Mit forslag er at I flytter hans seng ind i soveværelset, fjerner tremmerne fra den ene side og kobler hans seng til jeres. I skal naturligvis sikre jer at sengene ikke kan glide fra hinanden og han ikke kan komme til skade. Jeg tænker at hvis I kan koble sengene sammen, så kan I lære ham at sove i egen seng samtidig med at I stadig er der, giver ham den nærhed og fysiske kontakt, som han tydeligt har behov for. I kan ligge i egen seng, lægge en hånd over på ham, kærtegne ham, give ham en hånd at holde i osv. når han har brug for det. Og han stopper naturligt med at rejse sig ved tremmerne, være ked af det og frustreret over tremmerne, fordi de jo er fjernet. Han kan ligge med jer ved sin side, han kan også kravle over og putte sig med dig, hvis det er det han har behov for ... :)
Det vil også være rigtig godt at introducere en godnathistorie og en puttebamse nu. Netop historie og bamse kan være en ny god rutine og noget han på sigt vil være glad for og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en puttebamse til sig. Et nyt ritual, hvor I ligger ved siden af ham, læser en historie osv. imens han ligger og slapper af, vil være et ritual som I kan overføre til hans seng på eget værelse med tiden :)
Når han har lært at falde i søvn i sin seng og I har fået skabt et nyt tryghedsgivende ritual, så vil I igen kunne flytte hans seng til eget værelse og så der bibeholde ritualet med bamse, godnathistorie osv. Men tingene lyder til at skulle tages i små etaper hos jer, så alle oplever de nye rutiner som trygge og gode :)
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske