Svar: Søvn om natten - 7 mdr.
13. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at dagene nu fungerer langt bedre hos jer og at I har fået skabt meget mere rytme :) Det er godt :)
Ud af din plan, så kan jeg se at han får flaske inden middagslur, aften og sen aften og mellem 150-180 ml hver gang. Midt på natten har han ofte også brug for flaske og får her ca 50 ml ... De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 flasker i døgnet og samlet ofte omkring 750 ml og jeg tænker at din dreng måske har brug for lidt lidt mere mælk tidlig morgen.
Det er rigtig godt at du bruger mme i hans grød, det sikrer ham ekstra kalk osv. men det tæller ikke rigtigt med i væskeregnskabet og han lyder til at være en stor dreng og har derfor brug for meget væske. Det er godt at han er dygtig til at drikke vand af kop, men stadig vil han måske have brug for sine fire flasker stadigvæk - det er en af mine tanker og jeg tænker at når han vågner om natten, græder inderligt, så skal du ikke trække ham, men give ham en flaske og så se om han ikke derefter kan sove mere roligt, så du også får lidt flere sammenhængende timer ... :)
Derudover tænker jeg også at der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt og at han derfor sover uroligt lige nu. Han oplever mere og mere af verden, kryber hen over gulvet, bevæger sig efter ting, leger mere med sit legetøj osv. Ligesom han også mentalt studere tingene mere bevidst, pludrer i forskellig lydstyrke, måske nogle gange skriger så højt at han forskrækker sig selv ...
Det betyder at han om natten får sig lagt i stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra. Han triller om på maven eller om på siden, han skubber sig op i hjørnet af tremmesengen osv. og han kan ikke finde ud af at lægge sig i en god stilling igen. Derfor vågner han flere gange, fordi han har brug for hjælp til stillingskift, og det er rigtig godt og fint at du hjælper ham med dette. Det er noget han på sigt nok skal lære at klare selv, netop i takt med at han bliver dygtigere motorisk.
Og han drømmer også mere, alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes om natten i drømme, så han vil ligge og pludre i søvne, nogle gange grine i søvne og ha vil også græde, klynke, smaske, måske ligge og virrer med hovedet fra side til side, fordi han drømmer, så han gør det i søvne. Og her skal du nogle gange lade ham være og lade ham komme i videre i søvnen selv uden at gøre en masse og andre gange skal du hjælpe ham med en beroligende hånd, din nærhed osv. fordi han så registrerer at du er der og så kan komme videre i søvnen.
Hvis han bruger sut, så pas på ikke automatisk at give ham sutten i munden hver gang han har nogle af sine små opvågninger, for så kan du risikere at han begynder at få det jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn", hvor han vågner hver gang han taber sutten og lærer at du kommer og putter den i munden .. Så prøv at hjælpe ham videre med stillingskift og beroligende hænder og uden at få noget i munden hver gang, det er en god idé ... :)
Og så må tiden også arbejde for jer, hans rytme om dagen vil naturligt stille og roligt ændre sig, hans indtag af mad vil øges, han vil blive motorisk stærkere og mere selvhjulpen ... Men han vil også få en periode, hvor han vil klynge sig mere til jer og have ekstra meget behov for at vide at I er der, ekstra meget behov for tæt fysisk kontakt. I takt med at han begynder at kravle, vil han naturligt søge dette mere og mere og han kommer i det der kaldes "separationsfasen" .. og måske er det også det I så småt begynder at mærke nu ...
Jeg håber at ovenstånde hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske