Svar: 4 måneder - søvnproblemer især om dagen
13. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Kære udkørte mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor din dreng får grød eller mos, når han vågner af en lur og får mælk inden han skal sove igen. Mælk bør være en fast del af hans putteritual. Det hjælper ham til at lukke af for omverdenen og alt det spændende og det sikrer også at han får sit behov for væske dækket, så han ikke vågner for tidligt, fordi han er tørstig ... Samtidig vil du ved at arbejde på en rytme, der starter med skemad og slutter med mælk sikre ham bedst plads i maven til begge dele og også sikre at hans mave kan følge med, så han ikke får problemer med forstoppelse osv. ...
Skemaden er stadig meget små mængder og bør ikke udgøre mere end et par skefulde til max ½ dl. Det lyder som om at han er helt parat, åbner munden bevidst og nyder skemaden og det er rigtig fint, men det er vigtigt at du holder igen og ikke giver ham for meget. Hvis han er meget interesseret og hans mave følger godt med, må du godt give ham to gange dagligt, men det skal være meget små mængder, som sat vil jeg anbefale max ½ dl ... Mælkeindtaget skal være det samme som hidtil, så hvis han har haft behov for supplement med flaske tidligere, kan det være nødvendigt at supplere stadig - også selvom han får skemad. For grød og mos kommer ud over det vanlige indtag af mælk :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 6.30-7: Vågner med amning og dagen begynder stille og roligt.
Ammes og/eller flaske og puttes til formiddagslur kl 9-9.30. Hvis du ammer ham, så put ham fra din favn og ned i barnevognen lige der, hvor du fornemmer at han er ved at falde i søvn, men registrerer at han bliver lagt i sin vogn. Hvis du giver ham flaske, så giv flasken i barnevognen, så han får lov til at falde i søvn i sin vogn og ikke skal flyttes fra favn og ned i vognen efterfølgende. Du kan elevere hans hovedgærde lidt ved at komme en lille pude ind under madrassen.
Du må godt gå med ham, så han holdes sovende og kommer over den periode efter ca 45 minutter, hvor han skifter søvnfase, så du på den måde får ham hjulpet videre i søvnen. Du må der også gerne give ham flaske, som han får lidt ekstra af og på den måde sover videre, det er okay. Han må her gerne sove 1 ½ time, som du også selv ønsker - det er fint at arbejde på dette :)
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød - ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa, ikke mere end max ½ dl. og vand af kop
Ammes og/eller flaske og puttes til middagslur ca. kl 13. Du kan her læge dig med ham og amme ham i søvn i din seng, for på den måde at holde ham sovende og du selv får lidt hvile - du kan også prøve at amme ham og putte ham fra din favn og ned i barnevognen lige inden han falder helt hen eller du kan igen lade ham få en flaske i vognen, så han ikke skal flyttes fra favn og ned i vogn og reagerer på dette skift. Du må her også gerne køre med ham, så han holdes sovende eller igen tilbyde ham lidt ekstra mælk på flaske, for på den måde at lulle ham videre ind i søvnen.
Eftermiddag 16.30-17: Ammes og/eller flaske og powernapper herefter som nu
Aften 18: Kan evt. tilbydes lidt grøntsagsmos, men dette måltid introduceres først, når frokostmåltidet fungerer. Vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten 19.30-20. tidspunktet kan variere lidt efter hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske
Midt nat 03: Mange børn vil stadig i denne alder have brug for mælk midt nat. Nogle børn vil også have en rytme, hvor de f.eks. ammes eller får flaske kl ca 20, sover til 02 og får mælk igen, sover til 6 og får mælk igen. Så deres længste søvnstræk ligger mellem 20 og 02 og det er også helt okay, hvis barnet trives bedst sådan. Ellers er det jo rigtig dejligt, hvis han kan sove fra f.eks. 24 til 05 ...
Det er ikke meningen at du skal gå med ham i næsten to timer, hvor han er vågen en time undervejs. Tanken er at du netop ved at trille ham eller ved at give ham lidt ekstra mælk får ham videre i søvnen med det samme, så han ikke er vågen så længe, men kun lige kikker på dig, smiler til dig, og så lulles videre i søvnen ... eller måske græder lidt, småklynker lidt og med et stille "sshh-ssshh" og trillen med vognen og evt. lidt ekstra mælk sover videre, fordi han reelt slet ikke når at vågne op :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske