Brev:
Skemad - 6 mdr.
14. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Skemad  - 6 mdr.
Kœre Helen
Jeg har et par spørgsmål omkring mad til min 6,5 måneder gamle datter.
Undskylder på forhånd for min lange beretning ;-)
Ligenu forsøger vi at køre efter din bog “børn og mad” – men da barnet ikke gider skemaden, da er det ikke helt let.
Vi bor i USA og har derfor ikke set sundhedsplejerske. Det har vi savnet, da vi har haft mange spørgsmål.
Jeg ammer og det går nogenlunde. Hun tager ikke flaske - det vil hun ikke/kan ikke finde ud af.
Vores pige er 6 mdr og 2 uger. En lille tyksak på 8.3 kg, 67 cm lang (fødsel 3,4 kg og 50 lang) Har masser af energi, er glad og sover godt.
Hun har altid vœret svœr at amme - hvis ikke jeg giver hende mad i forbindelse med hun er trœt, da vil hun ikke spise. Og selvom hun er trœt, da har vi stadig en lille "kamp" de først 2-5 min. hvor hun grœder og sprœller med arme og ben. Derefter falder hun til ro og spiser ca. 10 min på det ene bryst og 5-10 min på det andet. Til tider spiser hun kun 5 min ialt, da hun som sagt altid er trœt når hun spiser, og hun falder hurtigt i søvn ved brystet.
Vi var hos en ammekonsulent, der vejede før og efter amning. På 4 min spiste hun 120 ml. Jeg føler dog ikke hun spiser så meget nu - jeg kan i hvert fald ikke mœrke det på samme måde når hun spiser, og der står heller ikke mœlk ud i mundvigerne mere.
Eftermiddagen er den vœrste, her er det meget svœrt for mig at få hende til at tage brystet. Tror det skyldes, at hun ikke gider ned og ligge, men jeg ved det ikke! Og jeg vil da tro at hun skal have noget – der er trods alt langt fra frokost til aftensmad.
Da hun var 5 mdr forsøgte vi at starte stille og roligt med skemaden - når jeg tœnker tilbage nu, da tror jeg egentlig ikke hun havde brug for nœringen, vi startede bare for at lœre hende det stille og roligt.
Jeg syntes det gik ok i starten. Vi lavede hirsegrød (en fœrdigkøbt pakke, der bare sku mixes med vand) og hun smagte stille og roligt på det – ingen sure miner, men det blev nu kun til et par enkelte skeer.
Vi begyndte da på grønsagsmos til aften og det gik ok – der var gode og der var dårlige dage.
Nu gider hun pludselig ikke mere – eller jo måske 1 ud af 10 gange gider hun spise lidt. Hun tager 1 skefuld, så begynder hun at brokke sig, bliver hidsig og begynder til sidst at grœde og vi må give op og stoppe.
Vi har prøvet at have hende i højstol, på skødet og i en lille skråstol – intet virker.
Vi har lavet havregrød, frugtmos, frisk frugt, forskelligt grønsagsmos med most kødebolle i og intet virker.
Den ene gang ud af de ti hvor hun gider spise lidt, da er det grønsagsmosen hun falder for.
Vi er ikke startet på frokosten endnu, da vi stadig kœmper med de andre måltider.
Det skal siges, at det nu virker som om, at hun godt kan lide det, men at hun bare ikke gider sidde der og spilde sin tid med mad.
Hun har aldrig vœret en hyggespiser og heller ikke at amme hende har virket som noget hun egentlig gad.
Hun er jo en lille tyksak – œblekinder og godt i stand. Men alligevel er jeg så nervøs for, om hun får nok – isœr fordi jeg lœser alle steder, at mœlken (kalk og vœske) er så vigtig. Så jeg tør ikke skippe en amning i håb om at det vil give appetit til skemad.
Derudover lœser jeg jo også, at de ikke skal vœre for sultne – men min pige virker aldrig sulten. Der kan gå en hel dag uden mad, hvis ikke jeg giver hende det.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Ved alle skemåltiderne bliver der spist ca. 2-7 tsk. Og de ender nœsten altid med gråd og at vi må opgive.
Kl.6: ammes ca. 10-15 min. Tror hun får en del her – og mœlken er vel også ekstra fed her? Sover som regel videre til kl.7
Kl.7.30: forsøger med havregrød og sveskemos. Vand af kop.
Kl.9: ammes og sover ca. 1 time. Er allerede meget trœt og vi kan bestemt ikke presse frugtmos ind inden lur.
Kl.10.30: forsøger med frugtmos
Kl.12.30: ammes og sover ca. 1-1,5 time
Kl.15/16: får frugtmos samt jerntilskud
Kl.16.30: ammes og tager evt. en powernap på 20 min.
Kl.18: grønsagsmos med kødbolle. Vand af kop.
Kl.19.30 ammes og ligges for natten
Kl.22/23: ammes. Vi tager hende op når vi går i seng.
Jeg håber du kan komme med et par fif til hvad vi evt. kan gøre. Jeg er jo helt fortvivlet og bange for hun aldrig vil spise – men ja, det ved jeg jo godt alle gør.
Men:
- fremover – skal jeg trappe ned på mœlken og håbe hun da spiser mere skemad?
- eftermiddagen: skal jeg “tvinge” hende til at tag brystet (dvs at vi lige har en lille kamp 5-10 min før hun falder til ro og spiser).
- skemaden: skal vi bare fortsœtte og håber hun pludselig gider.
- kan hun få for meget mœlk?
- hvornår skal vi vœre oppe på et fuldt antal skemåltider?
Mange hilsner Nadia