Brev:
Vores datter har svært ved at oversige sig til søvnen
14. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Vores datter har svært ved at oversige sig til søvnen
Kære Helen
Tak for en skøn brevkasse og for gode og overskuelige bøger om udvikling, mad og søvn. Jeg bruger dem flittigt og holder meget af din varme og omsorgsfulde tilgang til både store og små. Alligevel har jeg brug for personlig vejledning.
Vi har en dejlig datter på fem en halv måned, som trives – udvikler sig flot motorisk, pludrer og har stor appetit (også på skemad). Hun har dog svært ved at overgive sig til søvnen, og jeg vil meget gerne høre dine tanker og råd om dette.
Gennem hele sit lille liv har hun haft svært ved at overgive sig til søvnen. Da hun var spæd sov hun på arm eller i en strækvikle på mig. Først omkring tremåneders alderen ville hun gerne i barnevognen. I korte perioder har hun været glad for barnevognen, men hun har generelt haft et stort behov for at være tæt på os, når hun skal sove. Nu har der været en fin periode, hvor hun igen har været glad for barnevognen, men pt. overgiver hun sig bedst til søvnen, når jeg vugger hende i voksiposen. Jeg putter hende i voksiposen, hun får sut og klud og schh-lyd:-) Hun bliver ked at det lige i det, hun bliver lagt. Herefter kan hun godt brokke sig lidt, men ligger sig som regel til at sove relativt hurtigt og sover efter 10-15 min.
Til andre tider bliver hun ked af det lige i det hendes øjne glider i, hun vågner op og det gentager sig nogle gange indtil hun falder i søvn. Jeg er klar over, at det at blive vugget er blevet en søvnassociation for hende, og jeg forsøger at vugge hende mindre og mindre, og lige nu er det nærmest blot et let svej;-) Men det er jo noget vi gør, for at mindske gråden.
Herforuden vågner hun efter 40 minutter, men som regel kan jeg få hende videre i søvnen. Da barnevognen var inde i varmen, gik jeg med hende, nu sover jeg nogle gange sammen med hende (her skal jeg nogle gange vugge alligevel), eller også går jeg ind og vugger hende videre i søvnen.
Jeg vil rigtig gerne, at jeg kunne hjælpe hende til at overgive sig lettere til søvnen, og at jeg på sigt kan komme ud af vanen med at vugge hende i søvn. Egentlig ville jeg også gerne bruge barnevognen mere, så jeg har lidt mere bevægelsesfrihed, men pt. bliver hun helt ulykkelig, når jeg ligger hende der. Jeg har virkelig brug for dine gode råd og vejledning.
Jeg er klar over, at det vil være godt, hvis amningen indgår som en del af putteritualet. Når hun skal puttes, forsøger jeg at amme hende inden, men det er svært for mig at få sult og søvn til at passe sammen. Når hun ikke vil ammes inden en lur, giver jeg hende sutten, og vi sidder lidt på en stor bold eller bare på sengen. Det kan i øvrigt være rigtig svært at amme hende inden en lur. Det er som om, hun bliver for træt og vil så ikke spise, men kan heller ikke falde i søvn. Ofte vugger jeg hende lidt for derefter at ligge hende til brystet, og så spiser hun fra begge bryster (det gør hun som oftest!)
En (god) amme- og søvndag ser oftest sådan ud:
5.00 Ammes
6.30 Står op og pusles
8.00 Ammes og får formiddagslur - 40 min til 1 ½ time
Ca. 11 grød med frugtmos og vand af kop, ammes hvis det lykkes (jeg øver mig i ikke at give for meget grød)
11.30 middagslur 1 ½ time. Ammes nogle gange, når hun vågner
15.00 Ammes og eftermiddagslur, 40 min
17.30: Grøntsagsmos og vand af kop, ammes
19- 19.30: Godnat. Ofte bliver hun først ammet, når hun vågner efter 40 min.
Herefter vågner hun ca. hver tredje time for at få mad, nogle gange oftere. (Hun sover i egen seng, som står tæt op af vores seng).
Hvad tænker du om det hele: vores måde at håndtere det på? Og gode råd til, hvordan vi kan hjælpe vores datter med at overgive sig til søvnen (og spise inden og måske endda sove i barnevogn). De fleste dage tænker jeg, at vi har en lille tryghedsbamse, men nogle dage tænker jeg ”hvad er det dog, jeg gør forkert”.
De bedste hilsner
En mor