Svar: Vores datter har svært ved at oversige sig til søvnen
14. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tusind tak for dit brev og dine pæne ord til mig om brevkassen og mine bøger :)
Lad mit starte med at sige, at du ikke gør noget forkert. De ting du nævner er jeg ret overbevist om stille og roligt ændrer sig i takt med at din datter bliver ældre og det lyder for mig som om at I er rigtig godt igang og derfor som om at du gør det helt rigtigt :)
Din datter trives, hun udvikler sig rigtig godt og i sund retning. Hun er rigtig godt med både motorisk og mentalt og hun bliver naturligt påvirket af alle de indtryk hun i kraft af sin alder suger til sig. Hun har en naturligt behov for nærhed og brug for at mærke dig fysisk, - det er helt okay og det skal du bare nyde :)
Det er meget fint at du forsøger at bruge voksiposen, putter og skærmer hende i den og luller hende til ro med lidt vuggen og et "sshh". Du fortæller at du forsøger at vugge mindre og mindre og at hun ofte nu kan falde i søvn med ganske lidt bevægelse, nærmest et svaj og det er super fint. Så lulles hun til ro på en tryg måde, behøver ikke græde længe og det er som det skal være :)
Hendes uro mod barnevognen kan afhjælpes ved at du netop bruger voksiposen, så hun stadig føler sig omsluttet og tryg, når hun puttet i den så lægges i barnevognen. Men jeg tænker også at hun i løbet af den næste måneds tid bliver så stærk i ryggen at hun vil begynde at kunne sidde op i barnevognen. Der er ganske givet et lille sæde eller ryglæn i vognen, som du kan sætte skråt og så kan hun sidde op af det, når I kører tur. Hun vil elske at kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og se på de ting I kommer forbi og vil på den måde lære at nyde ture i sin barnevogn. Og i takt med at hun så bliver træt og parat til at sove, så kan du lægge hende ned og hun kan falde i søvn i sin vogn.
Det bliver jo også bedre vejr de næste måneder, så ture i barnevognen vil være rigtig dejligt for jer begge to :)
Det er rigtigt at amning inden putning er en god idé og i takt med at hun får mere skemad og begynder at kunne være lidt mere vågen imellem sine lure, så vil der også naturligt komme mere tid imellem tidspunktet hun får skemad og tidspunktet, hvor hun ammes. Det vil være rigtig godt at hun stille og roligt får en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og amning inden hun puttes, så på sigt vil der måske nogle gange gå 1½ time imellem de to ting og dermed vil hun være mere parat til at blive ammet, når tid er og heller ikke virke helt så træt .. Så også her arbejder tiden for jer.
Du kan allerede nu godt arbejde på at give f.eks. frokostgrøden lidt tidligere og amningen før middagsluren, så der går lidt længere tid imellem de to ting. Hun kan f.eks. få grøden, når hun vågner f.eks. 10-10.30 og så blive ammet 11.30-12, når hun puttes til anden lur ...
Jeg tænker altså at din måde at håndtere det hele på er rigtig fin og du "bare" skal blive ved med at gøre alt det gode du gør og tro på at når det virker, så er det godt :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske