Svar: Ødelagte sovevaner efter sygdom
15. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har bestilt en af mine bøger, tak for det, håber du synes om den ... :)
Det lyder for mig som om at din dreng måske skal til at have lidt mere skemad, flere måltider i løbet af dagen og lidt mere variation. Du fortæller at han har været igang med grød og puré siden 4 måneders alderen og jeg tænker at nu, hvor han er blevet 6 måneder, så skal der ekstra mad til, flere forskellige fødevarer og han skal også begynde med mad i hånden.
Han har stadig også brug for mælk og har brug for at blive ammet ca 6 gange i døgnet, så det er hyppigheden af skemad der skal øges, altså han skal have flere måltider, det er ikke fordi at hver enkelt portion skal gøres større ... Jeg tænker at hvis han får mad og mælk nok hele dagen igennem, så vil han naturligt ikke behøve søge brystet helt så hyppigt om natten og vil begynde at kunne sove igennem.
At sove igennem, når man er 6 måneder betyder at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Nogle børn kan sove 7 timer og har man et sådan barn er det super dejligt, men mere kan man ikke forvente .. Det er vigtigt at mælkeindtaget og dermed væskeindtaget stilles på ydertidspunkterne, fordi det naturligt også giver bedre plads til mere rigtig mad i maven i løbet af dagen :)
Mange børn vil derfor i 6 måneders alderen trives rigtig godt med amning inden putning om aftenen, amning igen sen aften omkring midnat og så sove uden brystet indtil næste morgen tidlig hvor de ammes igen. Det vil altså sige at de sover fra kl ca 24 til 05/06 uden mælk. Nogle børn vil i stedet sove deres længste søvnstræk mellem f.eks. kl 20 og 02/03 og det er også helt okay.
Jeg sender dig derfor en plan for dagen, som de kan se ud til et barn på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes ofte også om eftermiddagen stadigvæk og tager herefter måske en powernap, nogle dage kan denne lur måske springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, måske lidt sovs eller indmaden af jeres frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende, så maden stille og roligt tager udgangspunkt i den mad du selv spiser :) Vand af kop og suppleres også her med brødskoper og lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, det der også kaldes for et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Mit forslag er derfor at du som første skridt forsøger at skabe mæthed med både skemad og mælk hele dagenigennem, så du er sikker på at din dreng ikke søger brystet om natten fordi han har et reelt behov for dette. Når du er sikker på dette, så kan det være at tingene løser sig af sig selv, det kan også være at I skal skabe nogle nye rutiner for putning osv. men det kan vi så tage til den tid ...
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske