Svar: Afviser alt mad - 5 mdr.
16. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Din dreng er nu 5 måneder gammel og det er rigtig fint at du er begyndt med grød, du må også gerne prøve med lidt grøntsagsmos og se om han bedre kan lide dette :)
Jeg hæfter mig ved, at du fortæller at han er meget opmærksom og at han virker bevidst om den mad I andre spiser, jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at give ham skemad to gange dagligt og at du starter hvert måltid med at give ham lidt i hånden som han selv kan sidde og sutte og gumle på.
Det er naturligvis begrænset, hvad han må få med den alder han har, der er lidt flere muligheder, når han bliver 6 måneder - men du kan f.eks. godt give ham en agurkering, en gulerod eller en kartoffelbåd lavet i ovnen. Det kan godt være at han selv har svært ved at holde det i hånden og føre det til munden, men så må du hjælpe ham, så han smager og fornemmer maden imens du holder det til ham og dermed finder ud af, at det du tilbyder ham er spændende og godt :)
Når du har fået hans lyst til mad aktiveret på denne måde så følger du efter med skeen og du må her meget gerne variere mellem forskellige grødtyper og topping af frugtmos, ligesom du også må give ham forskellige slags grøntsagsmos. Du må meget gerne variere mellem det hjemmelavede og de produkter du kan købe færdigt - grød, mos på glas eller mos på frost lavet til babyer, svarende til hans alder. Jo mere variation, jo bedre er det også for at stimulere hans nysgerrighed.
Med hensyn til brystet og amning, så kan det være en rigtig god idé at du prøver ikke at røre hans hoved, når du lægger til. Prøv at lade hans hoved hvile på ammepuden eller prøv at amme ham liggende, hvor du ligger ned og ammer ham i din seng. Børn der laver "flitsbue" ved brystet, gør det nogle gange fordi de føler sig presset til brystet og presset kommer ofte af at vi holder på deres hoved ... :)
Prøv at stimulere din nedløbsrefleks før du lægger til så han kan smage mælken og at der er noget at komme efter og derfor får lyst til at die. Hvis det er svært for dig så kan du også prøve at dryppe lidt mme eller udmalket mm i mundvigene på ham imens han ligger ved brystet. Du kan trække det op i en 2 ml sprøjte og dryppe det ind i munden og på den måde lokke ham til at die ... :)
Måske er du ved at få menstruation, det kan gøre at mælken ændrer smag og han derfor i et par dage ikke har lyst til at die ...
Det er også værd at overveje om du har skiftet parfume eller er begyndt at spise noget medicin, spise noget andet mad eller noget som han påvirkes af.
Måske er han ved at få tænder ...
Nogle gange kan barnet også forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, og du skriver jo netop at din dreng har været forkølet. Hvis han er tæt i næsen, så er det svært at holde sig fast på brystet og her vil det være en rigtig god idé at du drypper hans næse med lidt saltvand inden du lægger ham til.
Der er mange årsager til at børn pludselig afviser brystet og ud over at overveje om nogle af disse ting gør sig gældende hos jer, så er det bedste du kan gøre at tage det roligt. Jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din søn og jo bedre er det for jer alle. Du må gerne prøve at gå rundt med ham og amme ham imens du f.eks. står og vugger ham lidt, det er en god idé at holde ham i nærheden af brystet (nøgent bryst), så han selv styrer, hvornår han vil tage fat. Prøv også at lægge dig med ham hos dig i sengen, og lad ham selv søge brystet hvis han vil. Prøv også at gå i badekar med ham, hvis du har mulighed for det ...
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske