Brev:
Falde i søvn - 22 mdr.
16. maj 2012
Alder:
22 mdr.
Falde i søvn - 22 mdr.
Kære Helen,
Tusind tak for dit meget fine svar mht. forkølelse, det gav fint mening og vi ruster os til næste vinter med snotnæse!
Et andet spørgsmål omkring det at falde i søvn. Vi har i de sidste 11 måneder levet med at vores lille dreng ikke sover igennem om natten. Han sover åbenbart meget let eller også er der noget andet galt??! Han har ikke én nat sovet igennem.... Øv. Vi har løst det med at skiftes til at sove sammen med ham (han sover i sin egen seng ved siden af dobbelsengen). Så sover den anden forælder i gæsteværelset...... lidt trist, men vi er nødt at få vores søvn for at fungere på job og ellers.
Nu vil knægten så heller ikke overgive sig til søvnen om aftenen, vi har i en ret lang periode været heldige at han lagde sig pænt til at sove 20.30 uden brok. Vi har prøvet (i den nye situation) at putte ham når han virkelig var træt, hvilket han virkede til at være kl. 20.30, gaber og pyldrer. Den første halve time er han lidt ked af det og vi putter ham under dynen nogen gange, han virker stadig megatræt, men så sker der noget; han vil holde fest, snakker, smider med sutten, hopper, alle mulige tegn på at han i hvert fald ikke er træt. Hvad gør vi? Det tager efterhånden 2 timer fra vi putter ham til han sover, lidt uheldigt for han er selvfølgelig enormt træt om dagen når han oveni heller ikke sover hele natten. Det går ud over hans dag hos dagplejemor og hun er faktisk lidt bekymret, siger at han virker mere træt! og små problemer lige pludselig bliver store problemer for ham.
Jeg er helt med på at han oplever meget i hans lille verden og vi prøver at snakke dagen igennem med ham, snakker om morgenen om hvad vi skal den dag o.lign. Men jeg tænker måske at vi gør noget grundlæggende forkert når han hverken vil falde i søvn eller sove om natten og når det har stået på så længe (det med ikke at sove igennem).
I øvrigt vækker dagplejemor ham efter 2,5 times lur, han kunne godt sove længere, men jeg synes det er i hensigtsmæssigt, hvad mener du? Han bliver afleveret 9.15 og hentet igen 15.30, så det er ikke fordi han er der så længe. Jeg ordner altid indkøb inden jeg henter ham, så vi ikke skal det, det kan jo være lidt stressende. Jeg er meget opmærksom på ikke at sige for meget nej til ham og eksempelvis gøre vores spisesituationer hyggelige. Han spiser selv havregrød nu og er ret ferm til det med skeen. Jeg forsøger i det hele taget at gøre hans dag så rar og stressfri som muligt.
Vi havde én weekend hvor vi skulle noget både lørdag og søndag, det kan jo være lidt hårdt for deres lille hjerne og hans modvilje mod at falde i søvn startede da også søndag aften så jeg er tilbøjelig til at kæde det sammen?
Undskyld, langt brev, men altså, hvordan får vi ham til at falde (hurtigt) i søvn og sove hele natten?
På forhånd tusind tak.
Kærlig hilsen
Mor