Svar: Nattesøvn - 19 mdr.
16. maj 2012
Alder:
19 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeres datter har en alder nu, hvor hun naturligt kan have rigtig svært ved både at falde i søvn og også kan vågne og være ked af det om natten. Især i 18-20 måneders alderen ses dette ofte og det handler om at hun nu har mere farefornemmelse, altså en forståelse for at verden kan være farlig.
Det betyder at hun oplever mere i løbet af dagen og at det kan være svært at give slip på dagen og alle oplevelserne, ligesom hun også drømmer mere, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes om dagen.
Jeg har den 30 april sendt dig et svar som også beskrev denne alder og nogle af de søvnudfordringer den giver og jeg vil her udvide med lidt ekstra forslag til hvad I kan gøre :)
Det kan være en god idé at fjerne tremmerne fra den ene side af hendes seng, og koble hendes seng sammen med jeres. På den måde kan I stadig sove sammen, men hun lærer at blive puttet i sin seng og I kan være i jeres seng, lægge en beroligende hånd over på hende osv. så hun stadig kan mærke at I er der. I skal naturligvis sikre jer at sengene ikke kan glide fra hinanden og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Jeres datter kan have stor glæde af at I sætter jer ved hende om aftenen og taler dagen igennem. Hun oplever rigtig meget, men har stadig ikke ret meget sprog og det gør det svært for hende at fortælle om alt det hun oplever og alt det hun tænker. Hun kan derfor godt have en masse tankemylder i sit lille hoved og det kan være en rigtig god idé at I hjælper hende af med det. I kender også også fra jer selv, hvis I har en masse uløste opgaver eller lignende, så er det svært at falde i søvn og give slip.
Derfor er det en god idé at sætte sig og hjælpe barnet med at tale om, hvad der er sket i løbet af dagen "i morges da vi stod op, fik du havregrød, mmm det smager godt", "så kørte vi i vuggestue, hvor du legede med ...", "så faldt du og slog hul på knæet, AV!", "men så fik du plaster på og så gik det godt igen" - så I taler lidt om det hele, både det sjove og det mindre sjove, ser på plasteret mindes og får bearbejdet. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil barnet kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen kunne falde over barnet.
Hvis det er jeres plan at hun skal på eget værelse, så må I forsøge at skabe et nyt tryghedsgivende ritual der - evt. i tremmesengen med jer ved siden af, godnathistorie, "stryge-tøj-metoden" osv. Eller med en madras på gulvet, så hun lærer at sove på eget værelse, men stadig får jeres fysiske nærhed og tætte kontakt, hvis det er den hun har brug for ...
Håber ovenstående uddybning kan hjælpe videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske