Svar: Skemad samt amning - 6 mdr.
18. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, - jeg vil besvare dem i den rækkefølge de kommer :)
Det er godt at fortsætte med lidt mad i hånden som hun kan gumle på og så forsøge at følge efter med en ske. Hvilken type ske bruger du? Nogle børn vægrer sig mod skemaden på grund af skeen, så hvis du f.eks. bruger en ske i stål kunne du prøve en i plastik eller silikone og se om det gør en forskel. Du kan også forsøge helt at undvære skeen i en periode og så bruge en agurkestang, en brødskorpe eller lignende og dyppe det i grøden / mosen og så lade hende sutte på dette. Så får hun det på en anden måde og vil måske så acceptere skemaden og når hun kan lide smagen af skemaden, så kan du give hende det med en ske ...
Nogle børn vægrer sig overfor kartoffel og det kan derfor være en god idé at du forsøger at give hende grøntsagsmos som ikke indeholder kartoffel men alle mulige andre grøntsager. Nogle børn er særligt glade for det søde og så kan det være en god idé at give hende frugtmos og også gerne grøntsagsmos af de lidt sødere grøntsager som pastinak, majroer, gulerødder, ærter, græskar eller lignende.
Du kan med fordel også lave rodfrugtsstænger i ovnen. Når de bages i ovnen trænger den søde smag frem og du kan give hende dem i hånden og hun kan sidde og gumle på dem og på den måde vænne sig til smagen og stille og roligt kan du så give hende mos med samme smag.
Lad hende beholde mad i hånden, når du prøver at supplere med lidt grød eller mos ved siden af, så hun ikke skal aflevere det hun gumler på men for lov til at gumle lidt videre imens du giver hende lidt på skeen.
Bliver hun helt ulykkelig, så skal du naturligvis stoppe. Du kan forsøge at lade hende spise lidt fra dit skød, det kan nogle gange gøre hende mere tryg, fordi hun er i favn hos sin trygge base ...
Det er en god idé at forsøge at holde fast i en nogenlunde ens rytme dagen igennem, så hun ed at det er spisetid og genkendelighed giver tryghed. Men nogle gange kan det dog godt være nødvendigt at holde pause fra skeen et par dage, hvis hun bliver ulykkelig bare du tager den frem ... og så nøjes med mad i hånden indtil hun så igen forbinder det at spise med noget dejligt. En pause på f.eks. 3 dage ...
Hvis din datters øjne klør og næsen løber med klar snot hele tiden, så kan det godt være tegn på allergi. Det lyder som høfeber symptomer. Det skyldes hos små børn ofte allergi overfor hustøvmider eller husdyr ... Det kan også godt give kløe og irritation i svælget og kan på den måde godt påvirke lysten til at spise ...
I må godt prøve at give hende meget små bidder af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks bagt i ovnen, lidt kogt rødspætte eller lignende i munden på hende som hun kan sidde og sutte på. Hun må også godt få små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg - og det kan her være en god idé at give hende grøntsagsmos som pålæg. Så I på den måde stadig får lidt mos i hende. Hun kan ikke leve af mad i stykker alene. Det er for svært for hende at tygge sig igennem og det er vigtigt at I også kan energiberige den mad hun får tilstrækkeligt. Men det er okay at forsøge, for på den måde at få hende til at synes om at spise. I skal naturligvis sikre jer at hun ikke får det galt i halsen.
Hun må godt få fødevarer der indeholder gluten, men indtaget af gluten øges langsomt og hvis hun får forholdsvis meget brød, pasta og lignende der indeholder større mængder hvede, så prøv at finde produkter uden gluten ...
Prøv i stedet for pasta at lave risretter med sovs. Hun må godt får rødspætte med ris eller boller i karry. Ris indeholder ikke gluten og det giver lidt af den tyggemodstand du taler om og samtidig er sovs ofte rigtig godt til børn. Så får hun ekstra fedt og maden glider lettere ned og sovs smager godt ... Så måske har hun bare lyst til at få mad der tager mere udgangspunkt i jeres mad ...? :)
Det er interessant at du skriver at jeres datter sover fra 19.30 til næste morgen tidlig uden at få mælk, - for du fortæller jo at hun generelt ikke spiser noget skemad og det siger mig at hun så må få en del mælk fra dig i løbet af dagen ... Det kunne derfor godt tyde på at hun rent faktisk skal have sit mælkeindtag om dagen sat ned, fordi hun så naturligt vil have mere plads i maven til skemaden. Hvis hun kan indtage sit behov for mælk på 12 timer i stedet for på 24 timer, så får hun rigtig meget mælk hos dig i løbet af dagen og så ligger forklaringen på den manglende lyst til skemad sandsynligvis der ...
Prøv derfor at springe formiddagsamningen over, enten fjerne den helt eller forsøge at amme kortvarigt, så hun får en tørstslukker og ikke fylder sig med mælk om formiddagen, så hun måske kan spise lidt mere frokost ... Og ja, det kan også være en idé at give hende brystet sen aften inden du selv går i seng, fordi hvis hendes behov dækkes over flere timer, så vil hvert enkelt brystmåltid være mindre og hvis hun f.eks. kun drikker 100 ml mælk fra dig, så vil hun naturligt kunne spise mere end hvis hun drikker 200 ml ...
Om du skal droppe amningerne eller give mindre, afhænger helt af hvordan hun reagerer. Om formiddagen kan hun f.eks. sidde i barnevognen, I kan køre en tur, kikke på verden osv. og hun kan på den måde afledes og falde i søvn uden brystet. Men andre gange vil hun søge dig og have rigtig meget brug for dig og kan ikke afledes og så må du naturligvis lægge hende til, men så forsøge at afkorte amningen, så der stadig er plads til mad i maven.
Det er en rigtig god idé at forsøge at følge den nye rytme, når I lander i DK, så hun får morgenmad om morgenen, når I kommer hjem og derefter puttes til en formiddagslur. Jo mere I kan forsøge at komme ind i den rytme, som passer til landet, når man flyver langt, jo bedre er det i forhold til at komme igennem jetlag.
Jeg håber at I får en rigtig god rejse hjem - går ud fra at I kun er her på ferie og så rejser tilbage til USA igen ... Måske vil jeres datter spise, når hun kommer hjem til sine bedsteforældre og får "gammeldags dansk mad", det må tiden vise :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske