Svar: D-vitamin og jern
19. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Selvom det er i sommermånederne I skal være i Danmark, og vi forhåbentlig får lidt sol, så vil jeg anbefale at I følger de danske retningslinjer, når I er her. I skal være her i 3 måneder og det er trods alt begrænset, hvor meget sol jeres dreng kan få og også tåle at være i ...
Det anbefales at alle børn 0-2 år får 10 mikrogram (400IE) D-vitamin dagligt. Dette gives til de mindste børn som dråber, som du kan købe på apoteket eller i supermarkedet. Du kan give det på en ske f.eks. sammen med lidt mælk.
D-vitamin er nødvendigt for knogleudviklingen. Barnets indtag af mad i overgangsperioden kan ikke med sikkerhed dække behovet for D-vitamin og da små børn ikke må være i solen, så anbefales det at man giver D-vitamin som tilskud.
Det anbefales at børn i alderen 6-12 måneder tilbydes jerntilskud dagligt. Dette kan gives ved at man giver mindst 400 ml jernberiget mme dagligt eller ved at man tilbyder det som dråber eller pulver, der drysses på f.eks. lidt frugtmos. Du kan købe jerntilskud på apoteket.
Børn, der er født til tiden, har ved fødslen jerndepoter, som sammen med jernindholdet i den mælk barnet drikker, kan dække barnets jernbehov de første 6 måneder, men herefter begynder jerndepoterne at være tømte. Selvom barnet starter op med f.eks. lidt kød i sin grøntsagsmos, så er vil barnet ofte ikke kunne indtage jern nok via maden og optagelsen af jern er lille. Derfor kan det være svært at dække barnets jernbehov uden at give tilskud, og der er risiko for udvikling af jernmangel, der kan føre til blodmangel (anæmi).
På baggrund af dette vil jeg derfor også anbefale at du giver ham jerntilskud.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer i Danmark :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske