Brev:
Søvn - Mareridt?
19. maj 2012
Alder:
5 år
Søvn - Mareridt?
Hej Helen
Vi har en dreng der er fyldt 5 år i februar. Vi har en gang i mellem nogle ubehagelige oplevelser, når han skal vækkes efter en køretur. Umiddelbart sker det når vi er kommet hjem og han skal vækkes efter køreturen. En køretur der giver lejlighed til en længere lur.
Jeg vækker ham roligt med kys og kærtegn. Og rolige ord med at vi er hjemme og nu skal han vågne. Han kommer langsomt til og virker i begyndelsen kun lidt træt og omtåget. Og netop som jeg tror han er vågen og vil hjælpe ham ud af bilen, kan han pludselig begynde at græde og skrige. Han virker som om han er i chok og kan råbe Moar og hjælp mig. Jeg taler roligt til ham og siger at han bare ikke er helt vågen, men alt er okay nu, og det bare er en drøm. Jeg spørger om han kan høre mig og se mig. Jeg tager hans hænder og siger han skal mærke jeg holder ham og passer på ham. Nogle gange må vi stampe med fødderne i jorden for at gøre et eller andet.
Men sidste gang oplevede vi at han pegede ud i luften og sagde de kommer og det falder ned. og vi aner selvfølgelig ikke hvad han taler om. Jeg vil tro det tager omkring 10 min at få ro på ham.
Min mand fortalte mig at han en gang han og vores søn havde været alene på tur, blev så forskrækket over situationen at han gav vores søn et klask på kinden i håb om at han ville "vågne op af mareridtet". Jeg har læst lidt om night terror, men synes ikke det ligner det. De få gange han rent faktisk er vågnet om natten og har grædt har det taget mig tre min. at trøste ham og så sov han igen. og han sover også fint igennem om natten. det er ikke dér problemet er. det er min fornemmelse at det har noget at gøre med at blive vækket midt i en længere lur. det er vist også sket en gang eller to efter en lur på sofaen. men som sagt sker det hyppigere i bilen. det er rigtigt ubehageligt at være vidne til og de 10 min. føles som en halv time.
Har du hørt om det før? Er det mareridt eller mild night terror eller hvad? Hvad skal jeg gøre og hvad gør jeg bedst når det opstår?
På forhånd tak
Hilsner
Eva