Svar: Søvn - Mareridt?
19. maj 2012
Alder:
5 år
Kære Eva
Tak for dit brev og velkommen til :)
Natteskræk og mareridt er ikke det samme og det opstår forskellige steder i søvnen. Mareridt opstår under REM-søvnen, og natteskræk opstår i den dybe søvn - og min umiddelbare tanke er, at I får vækket jeres dreng fra den dybe søvn og derfor reagerer han så voldsomt som han gør. Han har altså ikke natteskræk, men alligevel lidt af symptomerne, fordi han vækkes af søvnen, der hvor natteskræk også opstår.
Han sover dybt, vækkes og er tydeligt omtåget og forvirret og har svært ved at skelne drøm og virkelighed. Når han har mareridt, så sker det hen mod morgenstunden og han har der lettere ved at lade sig trøste af dig, når han vågner af sin drøm - netop fordi han vågner af drømmen. Det I oplever sker imens han rent faktisk sover og han er rigtig svær at vække fordi han sover dybt.
Det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis hans søvnrutiner kan være sådan, at han ikke behøver falde i søvn hver gang I kører i bil. Hvis det er om aftenen og I har været i byen og han falder i søvn på vej hjem, så kan det være en god idé ikke at vække ham, men prøve at guide ham ind i seng mere eller mindre i søvne ...
Hvis det sker på vej hjem fra institutionen eller lignende, hvor I er nødt til at vække ham, så må du naturligvis gøre det, og så gøre det du allerede gør - være der for ham, stille, roligt, kærtegne ham, tale beroligende, holde ham i hånden, lade ham mærke at du er der og så tage den tid det tager at få ham til at vågne. Det kan nogle gange være en god idé, hvis du kan få ham til at tage imod lidt at drikke, fordi det kan være med til at vække ham og holde ham til virkeligheden.
Håber dette giver lidt forklaring og hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske