Brev:
Hjælp til at ændre søvnmønster
19. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Hjælp til at ændre søvnmønster
Hej Helen.
Jeg har brug for hjælp til at give min datter et godt søvnmønster. Hun er 6 ½ mdr.
Problemet er at hun bruger mig som sut natten igennem. Hun bliver puttet ved 8 tiden om aftnen, ved at jeg ammer hende I søvn I sengen. Det kan tage timer før hun sover tungt nok til at hun vil give slip på mig.. Jeg ved at det er en dårlig made at få hende puttet på, men vi har mangel på overskud til at få lavet en bedre plan. Vi har prøvet få gange I en uges tid af gangen at putte hende ved at hendes far nynner for hende og nusser hende eller bare sidder hos hende, det er ind I mellem lykkedes en dag eller to, men det holder ikke ved. Hun burger ikke sut, hvilket gør det vanskeligere synes jeg.
Efter hun er faldet I søvn, så vågner hun mellem 24-01 ca. og da virker hun sulten (hun får ikke rigtig spist så meget fast føde endnu, dvs. Ca. en teskefuld eller en halv skive bagt kartoffel avocadoskive eller lign kan det normalt blive til på en hel dag.)
Efter midnatsamningen begynder hun at ligge og brokke sig hyppigere og hyppigere i løbet af natten. Hun holder op igen ved at jeg putter brystet I munden på hende, men hun virker ikke sulten. Får hun ikke brystet bliver det til irritationsgråd, hvilket er et problem fordi vi bor I en lille lejlighed og hun derved vækker hendes storesøster. Derved er vi fastholdt I et rigtig dårligt mønster, som jeg ikke ved hvordan jeg får ændret på, uden at det går ud over hendes storesøsters søvn. Hendes brokken bliver hyppigere hen ad natten / morgnen og de sidste timer bliver det faktisk konstant brokken. Hun har altid afføring indenfor halvanden time efter hun er vågnet om morgnen, hvilket måske kunne være en forklaring på den tiltagende brokken og dårlige søvn hen på morgnen.
Vi står op ved 6.30 / 7-tiden og hun får derefter den første lur på dagen (som I øjeblikket er den lange) ved 8 tiden, når vi følger storesøster I skole. Den mangel på søvn det giver mig, gør det kun svære for mig at have overskud og stort nok overblik til at få lavet en god plan for dag og nat, og det gælder både putning, søvn og mad. Så jeg håber du vil være behjælpelig med at lave et eksempel på en udførlig plan vi kan følge.
Jeg kan oplyse:
at min datter ikke burger sut (vi har forsøgt men hun vil kun bide i den)
sover på maven, på nær når hun sover I barnevognen (har altid haft svært ved at sove på ryggen)
Hun spiser primært ved BLW, hvilket hun har gjort rigtig godt fra starten, er nysgerrig på mad, tygger godt og længe (uden tænder), får også sunket nogle stykker af maden, men spiser som sagt ikke meget I det store hele. Får også skemad ind I mellem, men spiser ikke nær så meget når det er most. Da ryger det ud igen med det samme og jeg vurderer at det maks er en teskefuld der ryger ned.
Hun drikker fint, glædeligt og ivrigt vand af kop.
Hun har aldrig været glad for at blive ammet, på nær når det bare er hyggesutning ved sovetid. Hun flagrer med armene, virker irritable, hugger mælken I sig (som der oftest er nok af) I løbet af måske tre minutter og så vil hun ikke mere. Bliver naturligvis hurtig sulten igen, får jo kun lige stillet sin sult vil jeg tro, så hun spiser meget ofte, men kortvarigt, af brystet.
Hun er godt istand! Så hun burde ikke mangle noget.
Og så må der tages højde for at hun har en søster på 7 år, som der jo også skal tages hensyn til, samt at jeg ofte er alene med de to.
Jeg glæder mig til at høre dit bud på hvordan vi kan få en mere hensigtsmæssig døgnrytme for alle parter.
Med venlig hilsen
Kammilla