Svar: Hjælp til at ændre søvnmønster
19. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Kammilla
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Du nævner i dit brev selv lidt forskellige overvejelser til de udfordringer I har og der er især to ting du skal arbejde på:
1. At lære din datter at falde i søvn uden at have brystet i munden og kunne sove uden brystet i munden om natten
2. At øge din datters indtag af mad - herunder mere skemad end mad i stykker.
Din datter skal naturligt have den mængde mælk hun behøver, men det er rigtig vigtigt at hun nu lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det handler om søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Og løsningen er ikke at erstatte med en sut, for så kan hun blive afhængig af at du kommer og putter den i munden på hende hver time i stedet for brystet. Det hun skal lære er at overgive sig til søvnen uden at have noget i munden.
Amning skal indgå som en helt naturlig del af hendes putteritual. Mange forældre tror, at man skal kunne putte børn i denne alder i seng og så skal de selv falde i søvn, det kan man ikke regne med. Det er helt naturligt at hun viser et stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre - og her er amning det mest trygge hun kender.
Når man vil adskille amning og søvn, så gøres det ved at flytte barnet fra favn og ned hvor det skal sove på det rette tidspunkt. Det vil sige der, hvor hun ikke er spilvågen, men heller ikke dybt sovende. Altså der hvor hun lige misser med øjnene og registrerer hvor hun bliver lagt og så er i stand til at finde roen og overgive sig til søvnen, ofte med lidt vuggen, beroligende hænder eller ved at du om dagen f.eks. triller hende en tur i barnevognen.
Du kan også med fordel gøre det at du lægger dig og ammer hende i din seng, men trækker brystet til dig før hun falder helt i søvn og dermed lige registrerer at brystvorten er væk fra munden. I starten vil hun måske søge brystet igen, så giver du det igen, men trækker brystet til dig igen og igen, når hun atter er faldet til ro. I skal gerne nå derhen til hvor hun kan slippe brystet, smile til dig, trille rundt og falde i søvn og dermed overgive sig til søvnen uden brystet i munden :)
Og så er det en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at hun får mad nok og det lyder ikke som om at din datter får det ... Det er fint at du giver hende små bidder i munden, det er helt okay, hvis hun har lyst til at tygge og bruge sin mund og styrke sin mundmotorik. Du må også meget gerne give hende mad i hånden som hun selv kan sidde med og gumle på.
Men hun har også brug for grød og mos. Hun får ikke mad nok og dermed ikke næring og mæthed nok, hvis du kun giver hende mad i stykker og jeg er ikke tilhænger af baby-led weaning (BLW), da det ikke sikrer barnet næring nok og da det samtidig ofte giver problemer med søvn og rytme som det jo også sker hos jer ... Hun skal have mad i hånden og hendes lyst til at spise selv og putte i munden skal udnyttes, men hun bør ikke springe skemaden over! :)
For at det hele kan gå op i en højere enhed og jeres datter får både mad og mælk nok, og stille og roligt får en rytme, så ser mit forslag således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur kl ca 8, når storesøster følges i skole
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl 12
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3 lur som ofte er en kort powernap, passer med at storesøster skal hentes på SFO
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, der der kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden yderligere amning til næste morgen tidlig.
Som du kan se så indgår der mange små måltider dagen igennem i denne plan og din datter ammes ikke før sin morgenlur ... Samtidig erstattes formiddagsamningen af et mellemmåltid og så har hun naturligt bedre plads i maven til frokost. Inden middagsluren ammes hun naturligvis.
Jeg har lavet planen ud fra de tider du har givet mig - at I står op kl 6.30-7 og at hun sover morgenlur kl 8 og kommer i seng kl 20. Ud fra dette tænker jeg at hun sandsynligvis har brug for 3 lure i løbet af dagen, mange børn kan godt begynde at nøjes med to lure dagligt, men da hun sover tidlig morgenlur, så vil eftermiddagen sandsynligvis blive for lang, hvis hun ikke får en powernap der.
Som du kan se så er planen også lavet sådan at hun som udgangspunkt for skemad, når hun vågner af en lur og først tilbydes mælk inden hun skal sove igen.
Du kan også se at hun til alle måltider får mad i hånden, så du anerkender hendes lyst til at tygge og bruge sig selv mundmotorisk - det er ikke et spørgsmål om at hun kun skal have mad i hånden eller kun skal have skemad, hun skal have begge dele.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan I kan arbejde videre hos jer og at du hermed er hjulpet videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske