Brev:
Gider ikke sove om dagen
20. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Gider ikke sove om dagen
Kære Helen,
Jeg bruger dine bøger flittigt, og de har virkelig hjulpet mig med mange forskellige problematikker disse første 8 måneder af min datters liv :-)
Men nu er der en udfordring, som jeg er løbet tør for gode ideer til at løse. Min datter gider pludselig ikke puttes om dagen længere - hvilket nok er meget naturligt på hendes udviklingstrin med kryben omkring og nedtrapning af natamninger. Og det hele hænger jo som regel sammen.
Så jeg har simpelthen brug for din hjælp til at vurdere, hvor problemet starter og selvfølgelig hvad jeg kan gøre ved det.
Jeg står i den særlige situation, at jeg hele tiden kun har kunnet amme fra et bryst. Heldigvis har dette bryst fungeret fantastisk ;-) så jeg har kunnet fuldamme min datter alligevel. Men jeg føler nu, at dette blokerer for en god nedtrapning af natamninger, som så måske spiller ind på hendes søvn om dagen. Eller er der ingen sammenhæng?
Problematikken:
- Når hun begynder at gnide sig i øjnene og virker træt om dagen, giver jeg hende lidt vand af kop og sørger selvfølgelig for, at hun er mæt, har tør ble etc. Hvis jeg dernæst forsøger at lægge hende i altanbarnevognen, begynder hun hurtigt at klynke og efterhånden jamre og sprælle vildt, selvom jeg står hos hende og vugger barnevognen og beroliger hende. Det har stået på et par uger nu, og hun nægter simpelthen at sove og får kørt sig selv helt op med eskalerende gråd og tårer, indtil jeg tager hende op og ind - hvorefter hun bliver super glad og smilende begynder at lege rundt gulvet og viser ikke tegn på træthed længere. Desværre falder hun så i søvn midt i måltidet senere. Hun begynder simpelthen at glippe med øjnene og lukker dem siddene i højstolen og med mad i munden. Så der er ingen tvivl om, at hun har været træt.
Hvis jeg går tur med hende i klapvognen, protesterer hun kraftigt, når jeg lægger hende ned og slår kalechen op. Og der kan nemt gå op til en time, før hun overgiver sig til søvnen.
- Om natten sover hun fint, men siden hun fyldte 8 mdr. har jeg forsøgt at trappe natamningerne ned til 2 stk: Aften og sen aften/nat. Hun bliver puttet kl. 20, men hun fortsætter med både at kræve mælk ml. 23-24 og igen ml. 3-6. Hvis jeg prøver at erstatte den ene amning med sut, nus osv, sover hun meget dårligt i timevis og vågner og klynker med jævne intervaller - indtil jeg giver en lille tår hurtigt efterfulgt af sutten. Så falder hun tungt i søvn og sover helt til omkring kl. 8 (normalen er kl. 7).
Det virker som om mit bryst ikke kan nå at producere nok mælk efter aftenamningen til at hun kun behøver en enkelt amning derefter. Det bliver jo helt tømt og virker stadig slapt, når hun hægter sig på sen aften/nat. Udover natamningerne ammer jeg en enkelt gang i løbet af eftermiddagen.
Facts om min datter:
- Hun har indtil 7-måneders alderen altid været ret nem at få til at sove. Om dagen bare ved at vugge barnevognen et par minutter, og om natten ved amning.
- Hun elsker MM og nægter MME, så jeg kan ikke bare give hende en flaske at sove på.
- Hun er meget aktiv om dagen og kryber rundt på egen hånd og bliver desuden tumlet en masse.
- Udover MM får hun 6 måltider om dagen inkl. lidt godnatgrød ca. 19.30. Men jeg synes ikke, det har ændret noget.
På forhånd mange tak for hjælpen!