Svar: Gider ikke sove om dagen
20. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der sker rigtig meget med din datter udviklingsmæssigt lige nu og det er det du mærker og som gør at hun protesterer mod at skulle sove og også søger brystet lidt ekstra om natten ...
Hun er i separationsfasen, hvilket betyder at hun øver sig i at separere sig fra dig, hun øver sin selvstændighed og øver mere og mere at være på egen hånd. Hun øer sig i at være på afstand af dig rent fysisk, bevæger sig væk fra dig på gulvet og øver sig i at finde ud af at du er der, selvom du går ind i et andet rum. Du oplever måske at hun græder, hvis du går i køkkenet og lader hende være alene i stuen ...? Hun har rigtig meget brug for at se dig for at vide at du er der, at du ikke har forladt hende.
Hun protesterer over at skulle sove, vil ikke ligge ned men vil sidde op og kikke på verden. Hun protesterer sandsynligvis også på puslebordet og vil ikke skiftes eller hun lukker munden for skeen og vil spise selv ... Alt sammen tegn på at hun udvikler sin selvstændighed og egen vilje og dermed tegn på en sund og god udvikling.
Børn i denne alder vil ikke sove, de vil følge med, de vil opleve verden og de "vil ikke gå glip af noget" og derfor vil jeg foreslå dig at du prøver at lade hende være vågen lidt længere end du plejer lige nu. Samtidig skal du sikre at hendes vågne perioder er aktive perioder, hun skal bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, så hun er så parat som muligt til at sove, når hun så puttes.
Jeg vil foreslå dig at du sætter hende op i barnevognen, og triller en tur, når hun skal sove. Du skal ikke lægge hende ned og hun så bliver ked af det, men lade hende sidde op, blive fyldt med indtryk - mærke vinden i ansigtet, kikke på dyr, biler osv. som I kører forbi og først lægge hende, når hun tydeligt er parat.
Sæt ryglænet i barnevognen op, så hun kan læne sig tilbage, når hun har lyst og det på den måde er hende selv der bestemmer.
Giv hende en frugtbåd eller måske en bolle eller lignende i hånden at sidde og gumle på, det er mentalt stimulerende og trætter hende, det kan virke næsten meditativt, fordi hun jo er træt, men kæmper mod trætheden :)
Giv hende en drypfri kop eller en kildevandsflaske med tut i vognen, som hun kan få lidt at drikke af imens hun sidder eller ligger i vognen. Det kan også lulle hende lidt til ro.
Hold øje med tiden og hvornår hun rent faktisk falder i søvn, det kan give dig en idé om hvornår hun vil være parat til at blive puttet, når du en dag vil prøve at putte hende indenfor igen.
Mange børn vil i denne alder ikke sove mere end samlet 2 ½ time om dagen og det er helt okay. Det kan f.eks. være en formiddagslur på kun 45 minutter fra kl 9.45-10.30 og så en middagslur fra 13.30-15 ... Og det vil være helt okay, - bare så du har en idé om hvad du kan forvente lige nu :)
Og netop fordi hun søger selvstændighed, så søger hun også brystet lidt mere. Hun har brug for at vide at du stadig er der for hende og brystet er her det mest trygge hun kender. Det er derfor helt okay hvis hun lige nu har brug for 4 amninger i døgnet, det er bare vigtigt at du er opmærksom på at hun ikke søger brystet unødigt mange gange og at I ikke får skabt nogle vaner, hvor hun pludselig får for meget mælk hos dig og spiser for lidt rigtig mad.
Det er en rigtig god idé at holde fast i godnatgrøden, så du er sikker på at hun er fyldt ekstra op til natten og det kan også være en idé at indføre et aftenbad så hun f.eks. får aftensmad kl 18, kommer i bad kl 18.30, tilbydes godnatgrød kl 19.30 og puttes med amning kl 20 ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej og giver lidt idé om hvad der sker hos jer lige nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske