Brev:
Grød og amning - 4 mdr.
20. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Grød og amning - 4 mdr.
Hej Helen
Jeg har lige nogle spørgsmål ang. grød, amning og nedtrapning
Min søn er 4½ mdr. og får grød en gang om dagen. Han vejer omkring 8 kg og er 68 cm lang (havde en fødselsvægt på 3660 g og var 54 cm).
Ind til jeg startede grød, ammede jeg ham ca. 6-7 gange i døgnet ca hver 3. time og en gang om natten: En gang tidlig morgen, før første lur for at være sikker på at han var mæt nok, middag før anden lur, eftermiddag, omkring aftensmad/inden sengetid.
Nu hvor jeg er begyndt på grød, er jeg meget i tvivl om hvor meget jeg skal amme, fordi jeg ikke ønsker at han bliver overfodret, da han, som du kan se ud fra vægten, ikke er af de mindste.
Jeg har fået at vide, at jeg skal amme ham, hver gang han har fået grød, men et eller andet sted tænker jeg, at det ikke skulle være nødvendigt, da han jo burde have spist sig mæt på dette tidspunkt af dagen (han spiser oftest en portion grød incl. lidt frugtmos og drikker lidt vand ).
Efter at han er startet på grød beder han oftest også først om mad omkring kl. 05 om natten. Det vil sige at han ikke spiser mellem kl. 20 og 05, men vågner dog og kan holdes hen med sutten et par gange om natten.
Det måltid grød han får nu har ligget efter anden lur, men når jeg om en uge har tænkt mig at gå i gang med måltid 2, flytter jeg måltid 1 til før frokost og måltid 2 omkring vores egen aftensmad for at de to måltider ikke ligger for tæt. Er det ok at gøre det sådan? Skal det andet måltid være grød eller kartoffel/ grøntsagsmos? Når jeg laver kartoffel og grøntsagsmos tænker jeg faktisk på ikke at blande dem, men lade ham smage på delene hver for sig. Er det en god el. dårlig ide?
Hvad amning angår tænker jeg, at det er ok ikke at amme min søn efter grøden, med mindre han virkelig selv beder om noget mælk. Er det rigtigt at tænke således? Vil grød gøre ham mæt nok til, at han kan sove sin middagslur på et par timer? Jeg tænker også denne fremgangsmåde når jeg indfører måltid 2. Er dette korrekt?
Hvornår indfører man 3. måltid og hvor tit er det så nødvendigt at amme?
Når min søn sover igennem vil jeg gerne ud af amningen. Hvordan kommer jeg det på den bedste måde? Når jeg ikke ammer mere, hvordan ved jeg så, hvor meget modermælkserstatning han skal have?
Mit sidste spørgsmål har ikke noget med grød og amning at gøre, men håber at det er ok at stille det i dette brev alligevel. Min søn er endnu ikke begyndt at støtte på benene, når vi holder ham om livet for at ham til at stå i skødet hos os. Når vi prøver at få ham til at støtte bøjer han i knæerne og lader sig hænge. Vi klapper og masserer hans fødder men lige meget hjælper det. Er det ok i fht. hans alder at han ikke støtter, eller synes du jeg skal kontakte min læge og få hans ben/hofte undersøgt?
Med venlig hilsen