Svar: Grød og amning - 4 mdr.
20. maj 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er meget vigtigt at skemaden tilbydes som supplement til amning og at der kun er tale om små mængder. Din dreng bør ammes ligeså meget som han plejer, skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk og sådan vil det være de næste måneder. Faktisk er det først i 7 måneders alderen, at skemaden kan begynde helt at erstatte amninger.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad på et niveau, hvor der stadig levnes plads til mælken. Det betyder at det er bedre at du f.eks. giver ham ½-¾ dl grød eller mos, vand af kop og følger efter med brystet, end at du giver ham 1-1 ½ dl. grød eller mos og han så afviser brystet, fordi han har spist for meget skemad. Han har brug for ca 1000 ml mælk i døgnet og dette kan han ikke indtage, hvis ikke du ammer ham 6-7 gange ...
Jeg anbefaler at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad når han vågner af en lur og tilbydes amning inden han skal sove næste lur. På den måde går der naturligt tid imellem de to måltider og hans behov sikres bedst muligt.
De fleste børn vil stadig i 4-6 måneders alderen have brug for mælk midt nat og i 6 måneders alderen kan man så begynde at arbejde på at springe amningen om natten over. At sove igennem, når man er 4 måneder vil være at kunne sove 4 timer uden mælk, at sove igennem, når man er 6 måneder vil være at sove 5-6 timer uden mælk. Hvilket svarer til at du f.eks. ammer kl 20, 24 og 05/06 ...
Det anbefales at amme eller give modermælkserstatning til barnet er et år og hvis du allerede nu ved at du ikke ønsker at amme så længe, så er det en god idé at tilbyde ham en flaske, så han lærer at drikke af denne. Antallet af amninger og flasker vil naturligt nedsættes i takt med at han bliver ældre og får mere og mere skemad, men det sker gradvist og en stor del af hans væskebehov stilles via bryst eller flaske lige til han er 1 år. De fleste børn vil således i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker, i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger eller flasker og i 10-12 måneders alderen vil 2 amninger eller flasker være passende. Disse to flasker vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og tidlig morgen - bare så du ved, hvad du kan forvente i forhold til at sove igennem ... :)
Du kan ikke forvente at han kan sove fra 20-05 og du skal være opmærksom på at I takt med at han får mere og mere skemad om dagen, så vil netop flasken eller brystet aften, sen aften og tidlig morgen være vigtige i forhold til at sikre hans behov for mælk og væske.
Mit forslag til en dagsplan med to måltider skemad ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte og får en lille amning igen, når dagen starter
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten.
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes ofte også her, først i 6 måneders alderen kan den ofte undværes
Du må gerne give forskellige typer af grøntsagsmos og du kan godt med fordel servere det lidt adskilt, så han får lidt smagsvariation gennem det enkelte måltid.
Det tredje måltid indføres ofte i 6 måneders alderen og det vil her være en morgengrød der tilbydes. Ofte gives også et lille mellemmåltid om formiddagen i denne alder og han skal stadig ammes inden han puttes til formiddagslur.
Jeg vil foreslå dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". i den kan du finde dagsplaner måned for måned fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel. Du kan læse om modermælk, modermælkserstatning, grøntsager, grødtyper, kød, fisk osv. alt det han stille og roligt skal igang med og du guides igennem hver måned og hvad der nu skal ske, hvor meget han skal have, hvornår og hvordan og der er også opskrifter osv. ... :)
Hvis din dreng slet ikke støtter på benene, så synes jeg I skal få lægen til at se på ham - altid hellere tjekke en gang for meget :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske