Svar: Væske i varmen - 2 mdr.
21. maj 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Bettina
Tak for dit brev og dejligt at høre at lillebror sandsynligvis slipper for skarlagensfeber :)
Som udgangspunkt anbefales det ikke at spædbørn tilbydes andet end mælk. Det er mælk som indeholder næring og de vitaminer, mineraler osv. som barnet har brug for, for at trives og det er vigtigt at barnet derfor får mælk og ikke vand.
Det kan dog nogle gange være så varmt, at det kan være nødvendigt med lidt ekstra væske. For brystbørn gælder at man må lægge hyppigere til brystet, fordi barnet så får lidt mere af den vandholdige og dermed tørstslukkende mælk og det er derfor naturligt at børn der ammes har brug for flere amninger og spiser mere kortvarigt, når det er meget varmt. På samme måde kan børn der får flaske også have behov for at få en ekstra flaske eller måske spise lidt mindre af gangen eller spise lidt mere hyppigt og denne ændring og fleksibilitet skal der være plads til. Nogle gange kan børn der får flaske, dog godt have behov for lidt kogt vand ved siden af flaskemælken, hvis det er meget varmt.
Jeg vil derfor anbefale at du giver ham lidt ekstra mælk på flaske, hvis han virker til at have behov for mere væske og du må godt give ham f.eks. en ekstra flaske over et døgn, for på den måde at sikre hans ekstra behov for væske med mælk. Men han skal ikke overspise og det betyder at hvis hans behov for væske pludselig sætter sig meget op over hans udregnede behov, så kan det være fint at tilbyde ham lidt kogt vand i stedet for yderligere mælk.
Tommelfingerreglen er at han bør få 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 5400 gram, så vil hans døgnbehov være 900 ml. Du må her gerne give ham lidt ekstra mælk så han f.eks. får 1000 ml mælk i stedet, men virker han til f.eks. at kunne drikke meget mere, så vil det være helt fint at du giver ham lidt kogt vand til at slukke tørsten i stedet ... Vær opmærksom på at hans vægt de næste par måneder naturligt vil øges og hans behov for mælk derfor også sættes op. Start altid med at give ham mælk, så dette behov er dækket og hvis han så virker til at have brug for yderligere, så giv ham en tørstslukker kogt vand :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske