Brev:
Søvnproblemer (mest mor-som-sut)
21. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Søvnproblemer (mest mor-som-sut)
Hej,
Jeg har tidligere skrevet ang. problemer med søvn og døgnrytme. Det går meget bedre med babyens døgnrytme efter vi sat forældrene på rutine, men søvnproblemerne er bare hele tiden to skridt frem og et tilbage.
Jeg skriver nu fra Californien, hvor vi er to uger ind i en fem ugers ferie for at besøge familie (der kommer til at blive lidt køren frem og tilbage, men for det meste er vi ét sted i noget tid ad gangen, og det er hjemme hos familie og ikke på hotel). Natsituationen er kørt helt af sporet.
Jeg ved, at noget af uroen hører alderen til, men... Der er simpelthen så mange faktorer der spiller ind, at det nok er bedst bare at skrive det som liste:
- min datter, som bliver 9 måneder om en uge, bliver ammet i søvn både til lure og til natten
- hun får en formiddagslur ca. kl 830-9 hvor hun sover 45min - 90 min
- en eftermiddagslur ca. kl 1330-1430 hvor hun sover 1,5-2 timer
- vi begynder at putte ca kl 19, med bleskift, nattøj, tandbørstning, godnatbog (den samme hver nat), og amning, og hun plejer at sove ca kl 20.
- hun har en puttedyr som hun er glad for at have hos sig når hun sover, men søger ikke rigtig trøst hos det
- hun bliver ammet som et ammebarn med 7-8 amninger i døgnet, (de 3 til lure og sengetid og 4 i løbet af natten) og så spiser hun også 3 gode måltider (øllebrød med svesker til morgen og så familiemad til frokost og aften) og 2 snacks (frugt, brød, ost) når hun vågner fra lure
- før vi tog afsted på ferie fik vi at vide fra vores SP, at vi skulle holde op med at give hende pulvergrød og give hende mere rigtig mad, og at hun vågnede så meget om natten fordi hun var sulten. Det gjorde vi så, med lidt succes - nogle nætter kom vi faktisk ned på to amninger
- vi arbejdede også med, at hun ikke skulle ammes i søvn, og var faktisk nået så langt, at hun (kun) til sengetid kunne ammes, og så lægges vågen i tremmesengen, hvor hun moslede og pludrede sig i søvn. Den næste gang hvor hun vågnede kunne jeg nogle gange tage hende op og holde hende lidt og putte hende igen uden at amme hende. Så blev hun ammet ca kl 01-02 og igen omkring 04-05, hvor hun så vil komme over i vores seng.
Nu er vi herovre og sover i en lidt mindre seng, hvor hun tager hele midten så vi er ved at falde ned fra sengekanterne, og vi mere eller mindre vækker hinanden hele natten. Vi har en rejseseng til hende, som hun ikke, ikke, IKKE vil sove i. Men den ligger også på gulvet, hvor der ligger mange andre ting, så hun føler sig måske lidt utryg. (Og er måske også blevet lidt mørkeræd?) Det starter ok, men hun vil ikke give slip, og det er ligemeget om man kommer og går, eller om man sidder hos hende. Hun ender med at blive hysterisk, græde, bue ryggen og sparke med fødderne, og man kan bare se hvor frustreret hun er. Hvis jeg lirker brystet fri hvor hun kun småsover, vågner hun oftest helt og laver det samme, mens hun febrilsk leder efter vorten og griber i mit tøj. Jeg er i den grad blevet sut for hende.
Vi kan godt forstå det er noget stort for en lille pige at skulle rejse til den anden side af verden, hun har taget selve turen herover flot, har indordnet sig efter den lokale tid (9 timers forskel) - og der er mange nye ting, vi kører meget i bil og hun har ikke sin barnevogn (som hun nærmest kun sov i til ture, ikke i gården). Desuden er hun ved at få de første tænder i overmunden, så der er også det. Hun virker ekstra utryg og har mere brug for mor og far (og mormor heldigvis) end derhjemme. Problemet - udover selvfølgelig at vi er dødtrætte og at vores datter er ked af det - er at jeg skal tilbage på arbejde en uge efter vi kommer hjem og min mand overtager barslen, og jeg af ren nødvendighed tager mine bryster med på arbejde.
Til en hvis grad kan far bruge barnevognen til at få hende til at sove om dagen, men den første weekend i juli har jeg 3 nattevagter i træk (jeg er sygeplejerske) og hvis ikke alle skal ende meget ulykkelige bliver vi nødt til at gøre et eller andet for at forberede hende!!!
Vores SP anbefalede ved 8 mdrs besøg at vi lagde datteren i sin seng, gik til og fra, og lod hende brokke sig om nødvendigt, hun tvivlede på, at hun ville græde mere end 45 minutter. Det gik mig meget imod, men vi prøvede det, og hun græd hysterisk i 30 minutter selvom vi prøvede at trøste hende fra sengekanten, hvor jeg så tog hende op; hun var helt svedig, havde hikke, og rystede over hele kroppen, og jeg tvivler ikke et øjeblik på, at hun ville have fortsat. Det gør vi ikke mere! Jeg synes det er totalt respektløst over for det lille menneske, især efter vi har arbejdet på at opfostre et tillidsfuldt forhold. Men nu græder hun desværre rigtig meget alligevel, og det gør os virkelig kede af det.
(Ja, undskyld det er så langt!)
Skal vi bare acceptere situationen som det er nu mens vi er ude at rejse, og vente til vi kommer hjem? Vente til, hun har fået de der tænder ind? Eller skal vi bare gå i gang med det samme - jeg går ud fra, jeg skal prøve at fjerne hende fra brystet inden hun sover helt og blive ved, indtil hun accepterer det? Hvordan skal jeg håndtere hendes gråd der grænser til det hysteriske (det er nærmest sådan en "temper tantrum" for at bruge det engelske udtryk)? Lige nu ammer jeg hende liggende om natten, er det bedre jeg sidder op i sengen (... alle 4 gange... øv)? Mon hun får mad nok nu, eller skal hun stadig have mere almindelig mad? Det er vores fornemmelse, at hun har ekstra brug for os, fordi hun er utryg et nyt sted, får tænder, måske har ondt et andet sted, samtidig med at amme/soveassociationen nu er blevet en dårlig vane - men hvordan kommer man af med den?
Jeg har tænkt mig at bruge den uge, når vi kommer hjem (d.14.juni), til at komme tilbage på dansk tid så hurtigt som muligt og måske være lidt rigid i rutinen indtil vi er etablerede i de nye roller med arbejdsmor og hjemmefar. Når jeg har nattevagter, kan min datter teoretisk set holde sig med en amning kl 22 og så igen 730, eller har hun brug for mælk i nattens løb? Der vil hun være lige 10 mdr. Hvis det er, skal det være MME eller kan hendes far give hende lidt sødmælk? (Vi bruger ikke MME mere - hun får sødmælk i sin mad og vand i kop.)
Det skal i øvrigt siges, at hun ellers trives og laver nye ting hele tiden. Har det godt, smiler og nyder livet om dagen.
Vi håber virkelig, at du kan hjælpe os med nogle gode råd, da vi er virkelige i vildrede!
Mange hilsner fra de trætte forældre