Svar: Søvnproblemer (mest mor-som-sut)
21. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I synes I kan bruge :)
Det lyder for mig som om at jeres datter er afhængig af mors bryst for at kunne sove og at hun dermed har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Voksne læser f.eks. nogle gange en bog før de kan lægge sig til at sove og for små børn er søvnassociationen ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem.
Da du skal starte på arbejde og har skiftende vagter, så kunne I godt overveje om jeres datter skal have introduceret en flaske. Det vil gøre det betydeligt lettere for far at passe hende og putte hende, hvis hun får en flaske at sove på, når mor ikke er hjemme. Man kan naturligvis godt sige at med den alder hun har så vil hun ikke behøve flasken, fordi hun jo kan lærer at drikke af en kop, men det er stadig mere beroligende at sutte af en flaske eller et bryst og på den måde overgive sig til søvnen end det er at skulle drikke af en kop ... Og de fleste børn vil stoppe flasken helt i 13-14 måneders alderen og det betyder at hun vil kunne få flaske i 1/2 år og det er trods alt stadig lidt tid ...
Det betyder ikke at du skal stoppe med at amme hende, men det kan være en måde at få skabt nogle nye rutiner og komme lidt ud af amningen på og far vil naturligt kunne tage over.
Fordelen ved en flaske kan, udover at far kan give den, være at din datter kan få den i sin seng og at I derved undgår det skift der er mellem at være i favn og være i seng, som hun lige nu lyder til at vågne af og blive frustreret af. Vælger du at forsøge med flasken i stedet for brystet, så vil det altså være en god idé at give hende flasken i sengen eller i barnevognen eller på madrassen på gulvet, hvor du ønsker hun skal sove og samtidig skal du sørge for, at hun ikke falder i søvn med den i munden. Du skal fjerne flasken lige der, hvor hun kikker på dig, smiler og triller om på siden og falder i søvn. Faktisk det samme som du nu også skal træne med brystet.
Du skal sikre dig, at hun er træt nok til at sove, når du putter hende, ligesom du skal sikre dig at hun har spist godt hele dagen igennem og derfor ikke behøver søge brystet om natten, fordi hun er sulten eller mangler væske.
Det er vigtigt at hun ikke sover for meget om dagen og ikke puttes alt for tidligt. Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og så bruger du hurtigt en time på putningen. Her lyder planen du sender og tidspunkterne fine.
Hun har kun brug for 3 amninger (eller flasker) i døgnet og det er naturligt at hun om aftenen, får bryst eller flaske inden hun skal sove, men hun må ikke falde i søvn i din favn. Det er vigtigt at hun lige når at registrere, hvor hun bliver lagt, det er vigtigt at hun falder i søvn der, hvor du ønsker hun skal sove. Det er således uhensigtsmæssigt hvis du lader hende falde i søvn i din seng eller i dine arme og når hun så sover, så flytter du hende til hendes seng. Ligesom det er uhensigtsmæssigt at hun falder helt i søvn med brystet i din seng.
De tre amninger / flasker hun har behov for ligger ofte hensigtsmæssigt inden middagsluren, aften og sen aften. Hun skal altså nu kun ammes en gang i løbet af dagen og f.eks. lære at sove formiddagslur uden brystet. Det er her vigtigt at hun får et mellemmåltid inden putning. Det er her også vigtigt at du lærer hende at overgive sig til søvnen med dine kærtegn, beroligende ord osv. og disse kærtegn osv. dette dagsritual skal så føres over til aften og nat. Om dagen kan du med fordel også putte hende i barnevogn, klapvogn eller hvad du nu har, hvor I bor lige nu og trille hende en tur. Lad hende sidde op, kikke på verden og hvad I går forbi og put hende, når hun så viser sig parat og træt nok til det.
Første skridt er altså at indføre nye vaner om dagen og overføre disse til natten. Lige nu er 3 amninger eller flasker dagligt meget fint. Når hun bliver 10 måneder, vil det derimod være rigtig godt med to amninger og de kan ligge aften og sen aften eller måske aften og meget tidlig morgen ... Det vil således ofte være amningerne om dagen der forsvinder først.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst eller flaske først.
Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. en lille portion flerkornsgrød med frugtmos eller lidt tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen
Aften 18: Aftensmad med udgangspunkt i hvad I spiser, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes ca 19.30
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske og sover videre uden yderligere amning.
Hvis hun vågner og søger dig og brystet, så må du i første omgang forsøge at give hende nærhed og masser af fysisk kontakt, men ikke give hende brystet. Vil hun tydeligvis kun bryst, så må du give hende det, men gøre det kortvarigt, trække brystvorten ud af munden på hende igen og igen, imens du sætter noget andet i stedet. Det kan være en putteklud, en måde du kærtegner hende på, vugger hende lidt med din hånd på hendes hofte imens hun ligger ved siden af dig i sengen, holder hende i hånden osv.
Det er vigtigt at hun på sigt netop kan komme videre i søvnen med dine kærtegn og beroligende ord og ikke længere behøver brystet hver gang.
Jeg håber at du kan bruge lidt af dette videre og jeg synes det er en god idé at arbejde på nogle nye vaner nu og ikke vente 5 uger og I er hjemme igen, hvor far så står med hele situationen mere eller mindre alene. Når du samtidig har skiftende vagter, så er det mest fair for både far og datter, at få skabt nogle rutiner nu, som kan fungerer, når du ikke er der ... :)
Vælger du at give flaske, så synes jeg at I bør bruge modermælkserstatning i flasken hun bør ikke få sødmælk i så store mængder. Hvis I vil forsøge med flaske, så kan I evt. introducere den inden middagsluren eller sen aften ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske