Svar: Søvn vaner... op ad bakke, fortsættelse
22. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at høre at det går fremad og det lyder faktisk som om at det går ret fint hos jer. Det er helt naturligt at nogle nætter går bedre og andre mindre godt og selvom det går to skridt frem og et tilbage, så går det stadig fremad ... :)
Du nævner selv at du ikke føler at du har så meget mælk om aftenen og det er sådan at din mælk er ekstra koncentreret sidst på dagen. Det betyder at din datter ved at die hyppigt om aftenen, får små slurke koncentreret mælk der ligger godt i maven og det kan godt være forklaringen på at hun lige nu søger brystet kl 20, 22 og 01, hvorefter hun så rent faktisk kan sove til klokken er næsten 8 om morgenen. Det lyder meget flot synes jeg.
At hun søger brystet ekstra hyppigt kan også skyldes tænder, som du er inde på, men forklaringen kan også ligge i at det jo er blevet betydeligt varmere i vejret og at hun har brug for den ekstra væske. Du skal naturligvis sikre hende mad og væske nok hele dagen igennem, så hun stille og roligt får sit behov dækket mest i dagtimerne, men at du lige nu er nødt til at amme en ekstra gang i løbet af aftenen synes jeg er helt okay.
Hvis hun sover til kl er mellem 7-8 om morgenen, så vil jeg foreslå at du ikke starter med en amning den dag, men i stedet starter med morgengrød og vand af kop og så kan hun få en ekstra amning inden formiddagsluren i stedet. På den måde sikrer du bedre appetit til grøden. Når det er sagt, så er det dog helt fint, hvis hun kan spise ca. 10 skefulde, det svarer måske til ½ dl. grød og det du lige nu skal fokusere på er rytmen og fortroligheden med at spise, mere end mængden. Det er bedre at hun spiser lidt og tit end at hun spiser få men store mængder.
Når du gerne vil trappe ud af amningen og lirker brystet ud af munden på hende, så er det ikke sådan at hun bør die et bestemt antal gange. Det handler mere om at blive ved og lirke brystet ud igen og igen indtil hun lærer at kunne sove uden at have brystet i munden. Du skriver at du f.eks. har prøvet fire gange og det er helt fint, nogle gange skal du måske gøre det 7 gange. Det er vigtigt at du samtidig med at du forsøger at lirke brystet ud sætter noget andet i stedet, - lægger hånden på hendes hofte og vugger hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, holder hendes hånd, kærtegner hende osv. så disse kærtegn stille og roligt giver hende den tryghed hun søger og så de erstatter brystet.
Du må naturligvis også gerne forsøge med flaske, - så ved du præcist hvor meget hun har fået og det kan give lidt ro. Det betyder også at andre bedre vil kunne passe hende, hvilket jeg ved du/I også har haft behov for :)
Mælk af kop kan også forsøges. Det kan være med til at sikre hendes behov for væske, så hun får lidt ekstra, men hun vil naturligt ikke kunne indtage ligeså store mængder af en kop, som hun vil kunne af bryst eller flaske - men lidt har også ret.
Og ja - så lyder det som om at du gør det rigtig godt og som om at det stille og roligt går den rigtige retning og det er rigtig flot at hun nu rent faktisk har sovet igennem fra kl 01.15 til næsten 8 - det er næsten 7 timer! Flot! :)
Fortsat held og lykke og bibehold den gode gænge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske