Brev:
Søvn og putning - 7 mdr.
22. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Søvn og putning  - 7 mdr.
Hej Helen!
Ja, nu skriver jeg igen - nye udfordringer jo ...
Vores datter er nu 7½ mdr og trives ellers rigtigt fint - spiser en masse forskelligt og er meget energisk og nysgerrig.
Ift søvnen har jeg dog brug for lidt hjælp. For en lille måned siden besluttede vi/jeg, at nu skulle det være slut med natamningen - og det gik rigtigt smertefrit - så nu sover hun om natten fra ca 20.30 - 00.00, hvor hun ammes, - og så videre til ca 7.00 - uden at vågne! Så det er fint.
Samtidig for en måned siden begyndte vi også mere målbevidts at øve , at hun skulle falde i søvn "selv" - altså puttes vågen i barnevogn og vugge. Men det er så svært! Og jeg ved ikke hvad vi kan gøre/ændre for at hjæpe hende. Inden hun skal sove både om dagen og til natten, enten ammes hun eller får frugt/grød (afh. af tidspunktet på dagen - jeg følger dine vejledninger i bøgerne) - og så puttes hun over med sin nusseklud, jeg siger godnat, kysser osv - og prøver så at gå. Men hun skriger og brokker sig, vrider sig og kæmper - og jeg prøver at vurdere om, det er en "angst - tag mig op-gråd" eller en "jeg er utilfreds med situationen-gråd" - og jeg aner det ik!
I barnevognen har vi prøvet at gå med hende (lange ture hjælper - men det lærer hun jo ik at falde selv til ro ved), vugge, se-til-metoden osv. Det er vel ikke seperationsfasen endnu? Skal jeg tage hende op og berolige eller gå fra og til i laaaaaaang tid mens hun skriger? Synes jo heller ik det er rart at falde i søvn sådan...
Om aftenen i vuggen i vores soveværelse gør jeg det samme - og som regel så skriger hun og græder, laver flitsbue og sveder - og jeg sætter mig op og trøster kortvarigt - hvilket slet ik hjælper (hun vil slet ik lade mig ae hende fx), lægger mig igen ned, så hun ik ser mig... Ville det gøre nogen forskel, hvis jeg helt forlod rummet hver gang? Når jeg så har gjort det i ½ time måske, tager jeg hende op, trøster uden bryst - og når hun er beroliget, kan jeg putte hende tilbage, og hun falder selv i søvn. Skal jeg bare blive ved med at "gå" fra og til - skal jeg tage hende op tidligere og berolige eller? Er også med på dit søvn-tog - men hun virker træt på alle hendes signaler...
Hvornår kan man starte med se-til-metoden ift alder? Skal vi bare væbne os med tålmodighed - at det åbentbart tager lang tid for hende at lære? Synes det er svært at vide, hvor "konsekvent" man skal være - ift at barnet måske har brug for at blive taget op og beroliges... Eller er det at gå to skridt tilbage, at tage hende op hvis hun nu "bare" brokker sig?
Vi er ikke kommet til at flytte hende på eget værelse endnu - hvad tænker du om det?
Et andet spørgsmål: Om 3 uger skal jeg til et arrangement om aftenen, så far skal prøve at putte første gang selv. Hun kan jo så ikke blive ammet før hun puttes i vuggen/sengen - hvordan skal vi gribe det an - at rytmen bliver anderledes for hende den aften? Hun drikker fint af kop dog men det beroliger hende jo ik på samme måde som brystet - hvis det er det, far skal gøre istedet? Skal jeg prøve at malke ud for første gang - eller skal hun have erstatning (som hun ik bryder sig ret meget om...)? Og skal vi øve det inden nogle gange - eller bare tage det som det kommer?
Hilsen Nadia