Svar: Søvn og putning - 7 mdr.
22. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at jeres datter har brug for ekstra tryghed og nærhed, når hun skal sove og det lyder ikke som om at du skal gå fra hende. Hun lyder til at være rigtig ked af det, du fortæller at hun græder, laver flitsbue, sveder, hun er svær at trøste vil ikke rigtigt at du aer hende osv. men kommer hun op, så falder hun til ro, du kan trøste hende uden brystet og derefter falder hun i søvn ...
Du fortæller at du ofte tager hende op efter ½ time og det synes jeg er for lang tid. Jeg vil faktisk anbefale at du tager hende op efter få minutter, så hun ikke når at blive så ked af det, holder hende i dine arme, beroliger, betrygger, vugger hende lidt og når hun virker rolig og parat så lægger du hende ned i sengen igen. Det kan være nødvendigt at gøre dette flere gange "op og berolige - ned at ligge", så hun kommer op og beroliges, og lægges når hun atter er rolig. Du må godt sige små beroligende ord til hende som "sshh-sssh" eller lignende, som du normalt også bruger, når hun er ked af det og du trøster hende. Men du skal ikke invitere til leg og underholdning.
Du skal hele tiden vurdere om hun har glæde af at komme op i din favn eller om det er bedre for hende, at du lader hende blive liggende i sengen og lader dine hænder berolige hende i sengen. Du er selv inde på at hun ikke vil din berøring og nogle gange er det fordi hun har brug for at komme op og blive trøstet og det derfor "provokerer" hende at du ikke tager hende op, men er der, så bliver hun naturligt frustreret - en slags "hvorfor tager du mig ikke op og holder om mig, når det er det jeg tydeligt har brug for" ... Men andre gange kan det godt være sådan, at hun efter at været oppe i din favn flere gange, faktisk vil falde bedre til ro, hvis du er der, står ved hende, lader hende mærke dig men luller hende i søvn, i sengen hvor du ønsker hun skal sove og så skal du naturligvis gøre det og ikke tage hende op. Hun vil altså på samme måde godt kunne protesterer over at komme op i din favn, en slagt "hvorfor tager du mig nu op, når jeg har brug for hjælp til lige at overgive mig til søvnen i sengen" ... Det er svært, jeg ved det godt :)
Om dagen kan det være en god idé at lade hende starte med at sidde op i vognen, kikke på verden I kører forbi, mærke vinden i ansigtet osv. og først lægge hende ned, når du tydeligt kan se at hun er parat. Det handler ikke om at lære hende at skulle trille for at falde i søvn, men derimod om at lære hende at sove uden at have brystet i munden og også uden at være i favn. Samtidig skal du også kikke på klokken og lægge mærke til hvornår hun egentlig er parat til at sove, for måske prøver du nogle gange at putte hende lidt for tidligt :)
Og så er der det med flasken, for I kan naturligvis også overveje at give hende en flaske og lade denne være en del af hendes putteritual. Det vil naturligt gøre det lettere for far at passe hende den aften, hvor han skal det. Men det kan også generelt være rart at far putter om aftenen ... Flasken kan med fordel gives der, hvor I ønsker hun skal sove. Hun kan altså få en flaske i barnevognen inden sin middagslur eller hun kan få en flaske i tremmesengen inden hun puttes om aftenen. Det er godt, hvis I eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet f.eks. ved at komme en lille pude ind under madrassen.
På den måde kan I undgå at hun oplever skiftet mellem at være i favn og blive puttet i sin seng, som godt kan være svært for nogle børn. Hun kan altså få lov til at falde i søvn, der hvor hun efter at have fået flaske er rolig og tilfreds. Også med flasken er det vigtigt, ligesom med brystet, at hun får den fjernet fra munden inden hun falder helt i søvn, så hun registrerer at sove uden at have noget i munden. I flasken kan være umalket modermælk, modermælkserstatning eller evt. vælling. Jeg ved at I tidligere har forsøgt med flaske flere gange uden held, prøv med anden type erstatning eller vælling der smager anderledes (læs - måske smager hende bedre).
Du kan derfor overveje om I generelt vil have glæde af at give flaske / supplere din amning med flaske eller om du gerne vil bibeholde fuld amning så længe som muligt. Hvis du vælger at amme hende så længe som muligt, så er der ingen grund til at introducere en flaske, så kan far give flaske den dag, hvor du ikke er hjemme og hvis hun ikke vil acceptere denne, så kan hun få lidt at drikke af en kop og kan så ammes, når du er hjemme igen. Er der kun tale om en enkelt gang, så må I tage det som det kommer.
Med hensyn til at komme på eget værelse, så må I godt forsøge dette. Putteritualet kan være det I nu vælger at gøre - flaske, eller "op-ned". Hvis I gerne vil have hende på eget værelse, kan det netop være en idé at gøre dette nu inden hun kommer rigtigt i separationsfasen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske