Brev:
Mad, spise med ske etc.
23. maj 2012
Alder:
10 mdr.
Mad, spise med ske etc.
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig om at spise mad i stykker, da vores lille dreng har haft ret svært ved det. Han er blevet meget bedre, men når vi giver ham en pastaskrue eller en kartoffelbåd propper han sig og får pludselig "brækfornemmelser" og ser ud som om, han ikke kan få vejret. Vi tror at han bare ikke får tygget det godt nok, og at der så pludselig ligger en alt for stor klump mad for langt tilbage i halsen. Når han får lidt vand eller mælk glider det ned. Han får derfor stadig hovedsagelig moset mad (men med bid i) og kun fingermad som hygge. Til frokost får han rugbrødshapser, og det kan han sagtens spise. Skal vi bare være tålmodige og blive ved med at prøve? Kan vi gøre noget for at han bliver bedre til at tygge?
Han vil i øvrigt gerne tage 2-3 stykker rugbrødshapser selv og proppe i munden, men derefter bliver han utålmodig og klemmer dem bare i hænderne. Hvordan får vi ham til at spise mere selv? Hvis vi sætter en haps på en gaffel, kan han også godt finde ud af, at den skal ind i munden, men han gider ikke selv "spidde" en:)
Han vil også gerne sidde med en ske, når han får havregrød, men det der med at spise med den selv - det gider han ikke. Kommer havregrøden inden for hans rækkevidde ryger poterne i den og han prøver at kyle skålen på gulvet (han får lov til at kyle rigeligt med andre ting på gulvet, så han får sin lyst styret:). Er det for tidligt at prøve at få ham til at spise med bestik selv? Hvis ikke, kan vi så gøre et eller andet for at hjælpe ham til det?
På forhånd tak for svar:)
Med venlig hilsen
Rikke