Brev:
De tidlige morgener og dagsrytme
24. maj 2012
Alder:
8 mdr.
De tidlige morgener og dagsrytme
Kære Helen,
Siden sidst jeg skrev (tror det drejede sig om ammestop og motorisk uro bl.a.) er vi begyndt at se en småbørns terapeut fra kommunen, som besøger os med jævne mellemrum. Det er utroligt så befriende det er at tale med en som har års erfaring med børn som er sensitive som vores datter er det. På baggrund af hendes undersøgelse er vi begyndt at skærme vores pige fra for megen støj, gå ture med hende ved fjorden i stedet for byen, vælge steder at komme uden støj og tænke meget over hvad vi lytter til hjemme af musik osv... for nogle gange har hun glæde af at have stille musik kørende som afledning fra andre lyde osv. Vi har desuden fået en børste til at give hende strøg med dagligt og laver tryk med hendes led. I samme omgang er vi ved at bestille en kædedyne hjem som hun kan afprøve. Så noget er sat i gang og det føles rigtig godt...
Vores datter er lige blevet 8 måneder, kravler hurtigt rundt, åbner skabe, klapper når vi synger, sigger dada til far og mamam til mor, leger gemmeleg under sin dyne, går rundt om sofabordet og fra møbel til møbel, rejser sig i tremmesengen, kalder på fremmede vi møder osv..... der er sket helt ufatteligt meget på bare de sidste 3-4 uger!
Derfor er vi heller ikke overraskede over den uro vi oplever om natten.. Og de meget tidlige morgener hvor hun vågner og tydeligt ikke er udhvilet. De morgener har været et problem for os altid. Hun er så træt, gnider øjne, gaber, pylrer.... men vil under ingen omstændigheder finde sig i at sove mere. Derfor går jeg tur med hende cirka en time efter hun er vågnet, hvor hun så sover en halv time. MEN på det sidste er hun begyndt ikke at vågne, men sove halvanden time, fra 7-8.30. Det virker til at det ødelægger dagen helt for hende og hun er ikke til at putte til næste lur, spiser ikke nær så godt osv.
Allerede nu virker hun altså afhængig af en rytme.... den rytme vil vi MEGET gerne skabe for hende. Derfor: Skal jeg vække hende efter den halve time? Skal vi give efter og lægge rytmen helt om så hun sover tidlige lure og bliver puttet eksempelvis kl 18?
Hun har alle dage været vågen mellem 5 og 6 om morgenen og er træt tidligt om aftenen - så måske kæmper vi i virkeligheden en dum kamp ved at insistere på at putte hende kl 20?? Det forhindrer selvfølgelig os i at spise hos andre, men hvis vi får en mere glad, udhvilet og tilpas pige ud af det, så er det jo bestemt det værd!
Vores dage ser sådan ud:
kl 5.45 vågner
kl. 7-7.30 gåtur, sove
kl 8 havregrød
kl 9 frugt, lidt brød
kl 9.30-11 lur
kl 12 frokost (mos, rugbrødshaps, grønt)
kl 14-15.30/13.30-15 (ca) lur
kl 16 frugtmos, brød (gider ikke rigtig skemad efter hun har fået 6 flotte tænder)
kl 17.30 bad (hun er for træt om aftenen og klynker ved bad men kan lide det her.
kl. 18 aftensmad, som vores mad som regel
kl. 19.15 puttetid, med mørklægning, baggrundsmusik og flaske
eller:
5.45 vågner
7-8.30 sover
9 havregrød
11-11.30 frokost
12-14 lur
15 frugt
17.30-18 lur (hvor hun skriger og er helt udkørt og ikke vil sove og det er en KAMP)
kl 18 aftensmad
som ellers....
så der går lidt kuk i det for os og vi vil så gerne have en rytme - hvilken som helst rytme næsten! også så vi ikke skal opfinde en ny hver dag og så hun falder til ro i den rytme, som hun reagerer ved at undvære.
Nogle lyse ideer? ;-)
Kh. mor til vaks, men sensibel pige
hun sover tidligst kl 20, efter vi har været inde ved hende 50 gange, hun stiller sig op, kalder, brokker sig, græder. Vi forsøger at regne ud om hun har bedst af at ligge lidt eller have os der, alt efter om hun vil lege eller have hjælp til at falde til ro. Som regel bliver vi der først når hun lukker øjnene, drejer hovedet og babber på sutten ... det er klar til at sove tegn her :)
om natten vågner hun også meget ofte, får flaske kl 00.00 ca og igen 4.30. Sover herefter meget uroligt, ca 20 min af gangen indtil 5.45 cirka. Sover bedst fra 00-2.30. Tjaeh....men oftest kun halvanden time af gangen natten igennem stadig...