Svar: De tidlige morgener og dagsrytme
24. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Kære mor til vaks men sensibel pige
Tak for dit brev :) Det er rigtig dejligt at høre at I har fået hjælp af en terapeut og at I kan mærke fremgang hos jeres datter, super! :)
Når jeg ser dine to dagsplaner og umiddelbart skal vurdere, hvad der vil fungere bedst, så vil jeg sige dagplan nummer et. Altså den plan, hvor jeres datter får lov til at sove ca ½ time og I så vækker hende, så den lur hun tager om morgenen bliver en powernap og ikke en lur der strækker sig op af formiddagen.
Som udgangspunkt skal børn naturligvis have lov til at sove og har brug for at sove, når de sover og vil naturligt vågne, når de ikke har brug for at sove mere. MEN, hos jer er alternativet, hvis I lader hende sove, at hun bliver rigtigt ked af det sidst på dagen og at rytmen kører skævt og det trives hverken hun eller I særlig godt med. Og hun lyder ikke til at være i stand til at tage den powernap sidst på dagen, det fungerer ikke. Så hos jer lyder det som om at det vil være bedre at hun får en powernap om morgenen og så sover formiddagslur og middagslur, som stadig ligger hensigtsmæssigt i forhold til at I så kan spise sammen og puttetidspunktet om aftenen bliver mere passende for alle :)
Og når du så vækker hende om morgenen, så skal du naturligvis gøre det stille, roligt og nænsomt, så hun stadig har en god oplevelse med at vågne. Og du skal naturligvis lade hende sove det hun viser behov for, når hun puttes til sine lure resten af dagen, så hun stadig for mindst en lur dagligt, hvor hun sover mindst 1 ½ time og dermed kommer igennem de søvnstadier, hvor hun også udskiller væksthormon osv. der er vigtige for hendes trivsel :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske