Svar: Vægtøgning det første år
24. maj 2012
Alder:
0 mdr.
Kære Lene
Jo det er ganske rigtigt. Det er en god tommelfingerregel, at barnet fordobler sin fødselsvægt inden for det første halve år og tredobler sin vægt inden for det første år:)
Hvor meget og hvor hurtigt barnet vokser det første leveår afhænger dog af barnets køn, barnets fødselsvægt, hvor høje forældrene er, om barnet bliver ammet eller får modermælkserstatning osv. Der er mange faktorer der spiller ind.
Det nyfødte barn vokser gennemsnitligt ca. 1 cm om ugen og ved 1 års alderen vokser barnet ca. 1 cm om måneden. Den samlede tilvækst i det første leveår er ca. 25 cm.
De første måneder er vægtstigningen i gennemsnit 200 gram om ugen og omkring 1 års alderen er den faldet til ca. 300 gram om måneden. Også her er der stor forskel på børn og også forskel på om der er tale om dreng eller pige ...
Førstefødte børn vil ofte være mindre ved fødslen end de børn der fødes efterfølgende. Det førstefødte barn har således en højere væksthastighed det første år end de efterfølgende børn har, men ved 1 års alderen har dette normalt udlignet sig.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske