Svar: Putteritual - 7 mdr.
24. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god mulighed at putte begge børn samtidig og på samme værelse. De kan give tryghed til hinanden og det vil for den ældste virke mere fair, som du også selv er inde på.
Lillesøster skal naturligt ammes og stadig have sin mælk og jeg forestiller mig at du derfor sætter dig og ammer hende ved siden af hendes tremmeseng og far sidder så og læser historie for storebror, som han plejer. På den måde vil begge børn være beskæftiget og ikke begynde at lege med hinanden.
Samtidig vil lillesøster også kunne lytte til historien, fars stemme, storebrors småsnakken osv. og det bliver naturligt på sigt en del af hendes putteritual og det hun får som søvnassociation, det vil være trygt og genkendeligt. Når hun så er ammet, så puttes hun i sin seng.
Det lyder som om at lillesøster har brug for en del mælk om aftenen, hun spiser godt hos dig og det lyder ikke som om at det er ren hygge, når hun ligger ved brystet. Samtidig lyder det som om at hun sover godt efterfølgende og derfor er jeg lidt tilhænger af at du lige nu prioriterer at amme hende den tid du fornemmer hun har brug for. Det er sådan at din mælk om aftenen er mere koncentreret end først på dagen og det betyder at hun ved at spise meget hyppigt aftenen igennem får små mængder koncentreret mælk og dermed mælk der mætter ekstra til natten og jeg kunne godt forestille mig at hun, når hun dier næsten en time, får en del koncentreret og god mælk, som så netop gør at hun efterfølgende sover så fint ...
Jeg tænker også at tiden her naturligt vil arbejde for jer, så i takt med at hun begynder at spise mere og mere skemad i løbet af dagen, i 8-9 måneders alderen kan begynde at få en godnatgrød som del af sit putteritual osv. naturligt vil kunne die mere kortvarigt hos dig om aftenen og så blive puttet til natten - med det ritual som I så har fået skabt for både hende og storebror.
Der er ikke noget i vejen for at I allerede nu forsøger at arbejde på at de sover i samme rum. Med den alder hun har er det vældig fint at forsøge. Så måske er det et spørgsmål om at sige "nu gør vi det" og så gå igang - det kan måske være jeres pinseprojekt ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske