Brev:
Vil ikke lægge sig til at sove alene
25. maj 2012
Alder:
3 år
Vil ikke lægge sig til at sove alene
Hej Helen
Vores søn William ( W ) er efterhånden blevet 3 år. Vi har stadig ikke fået helt styr på det med søvnen og nu venter vi vores 2. barn til august. Det der er problemet er, at W ikke vil lægge sig til at sove, hvis vi forlader hans værelse. Vi har prøvet at gå lidt til og fra uden noget godt resultat. Han blev mere og mere opkørt, og det endte med at vi igen stod på hans værelse indtil han sov.
W sover i tremmeseng, vi har nu overvejelser om at skifte til en juniorseng, men tænker at så vil han bare stå ud af sengen, hvis vi går ud fra værelset. Vil det mon hjælpe med en sengelampe med dæmpet belysning ? Lige nu er der buldermørkt, da vi har mørklægningsgardin. Er han mon utryg ved mørket, når vi forlader værelset ? Vi har bare tænkt, at han sikkert bliver for vågen, hvis der er lys på værelset ?
Vi er helt bekymrede for hvordan det skal gå, nu når lillesøster kommer og jeg er alene de uger, hvor min mand er på aftenarbejde. Det bliver svært at skulle klare amning m.v, hvis jeg skal bruge op mod en time på putning ( det tager det nu, incl tandbørstning, nattøj m.v ). Men bortset fra det er W god til at sove ca samme tid hver aften, ca kl 20. Men han sover dog ikke hele natten på sit eget værelse, kommer for det meste ind i vores seng i løbet af natten, hvilket jo er meget hyggeligt, men jeg tænker igen på dilemmaet ift lillesøster, da det også kan give meget uro med 2 børn i soveværelset.
Lillesøster skal dog ikke sove mellem os, hvilket W heller ikke gjorde. Jeg har det bedst med at amme siddende, da jeg ikke føler mig tryg ved at have et spædbarn i sengen. men jeg tænker mere om W mon vågner hver gang lillesøster vågner.
Omvendt tænker jeg også, at vi skal passe på ikke at tage for meget fra W nu hvor han skal opleve den store omvæltning at blive storebror. Han startede børnehave 1. maj, hvilket er gået rigtig fint. Men det er jo alligevel store ting for så lille en fyr !
Håber du har nogle gode råd, så vi kan få taget hul på at skabe bedre sovevaner inden den lille ny kommer.
Venlig hilsen
Ws mor