Svar: Vil ikke lægge sig til at sove alene
25. maj 2012
Alder:
3 år
Kære Ws mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I nu venter jer en lillesøster, hvor er det dejligt! :)
Det kan være en rigtig god idé at give W en åben seng. Nogle gange risikerer man naturligvis at han stiger ud af sengen og søger jer igen og igen, men andre gange er det netop bevidstheden om at han kan søge jer, der gør ham tryg nok til så at blive liggende ...
En åben seng har den fordel at I kan sætte jer på sengekanten og dermed give ham fysisk kontakt og nærhed, når han skal sove. Han kan mærke dig, holde dig i hånden, lægge benene op på dine lår eller lignende og det er rigtig dejligt med denne kontakt og nærhed, når han skal overgive sig til søvnen om aftenen og slippe alle dagens oplevelser. Og så kan du sidde og tale lidt om dagen og alle dagens oplevelser eller du kan sidde og læse en godnathistorie for ham så han der mærker at du er derfor ham hundrende procent. Det har han brug for og især når lillesøster kommer, så vil det være vigtigt for ham at mærke at du prioriterer netop puttetiden med ham.
Nogle aftener vil du være alene med børnene og så vil du naturligt ikke kunne sidde hos ham så længe, men andre aftener vil han naturligt søge dig og netop have brug for at du prioriterer ham der :)
Mange børn vil i 2-3 års alderen begynde at blive lidt bange for mørke og vil vægre sig mod at skulle sove i et bælgmørkt værelse. Det kan derfor være en god idé at give barnet en lille sengelampe, med dæmpet belysning eller f.eks. at lade døren stå åben ind til værelset, så der er lys i gangen og så du samtidig signalerer at han kan komme ud, at han kan søge dig, når og hvis han har behov. Det skal ikke være lys der signalerer og appellerer til vågenhed, men bare lige lys nok til at han kan orientere sig lidt :)
En anden god metode, er det jeg kalder for "stryge tøj metoden", som går ud på at du skal stille dig på værelset eller lige uden for døren og lave noget praktisk som f.eks. at stryge tøj. Det er vigtigt at du og din dreng kan se hinanden.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle at I er der og holde fast i at han skal sove.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svarer når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader ham mærke at I stadig er der, I gør ham tryg :) Og han behøver ikke stige ud af sin seng, for at se om du/I er der. Han kan blive liggende og falde i søvn der hvor I ønsker han skal sove, fordi han hele tiden mærker og kan se at I er der.
Stille og roligt kan dette så udvides med at I går frem og tilbage. Du kan sige "jeg henter lige lidt mere vasketøj, så kommer jeg igen" og du har således et andet formål med at gå frem og tilbage end at han skal sove. Der er meget stor forskel på at gå fordi du "lige skal hente noget tøj" og på at du siger til ham at du går, fordi han skal sove. Ved at gå frem og tilbage for at lave praktiske ting, så lærer du ham på sigt at han kan ligge og lytte til dig, at du er der og at han således trygt kan lægge sig til at sove.
Det kan være en god idé at arbejde på en ny seng og nye putterutiner allerede nu, så han ikke oplever at der sker for store skift omkring søvn og søvnvaner, når lillesøster kommer ...
Hvis han har brug for stadig at komme ind til jer i løbet af natten, så må han naturligvis gerne det. Her vil jeg så anbefale at I lægger en madras på gulvet, som han kan lægge sig på. Det er lettere at komme fra en madras ind på eget værelse end at komme fra smørhullet til eget værelse og når lillesøster kommer er det vigtigt at han ikke føler sig afvist og at hun tager hans plads, og at der netop stadig er plads til at han må komme ind :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske