Svar: En lille natteravn
26. maj 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære snart udhvilede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at jeres datter er begyndt at sove bedre :)
Gennemsnitlig har børn på 2 år brug for 13 timers søvn i døgnet. De vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 1-2 timer i løbet af dagen og resten om natten.
Da din datter ofte trives med en middagslur på ca. 2 timer, så vil hendes behov for nattesøvn være ca. 11 timer. Du fortæller at hun om morgenen vågner af sig selv mellem kl 8-9 og det betyder at hun om aftenen naturligt så vil have brug for også at sove sent. Hvis vi siger at hun vågner kl 8.30 og har brug for 11 timers nattesøvn, så vil det være passende for hende at sove kl 21.30 ... (21.30-8.30 = 11 timer).
Så når du fortæller at du ofte putter hende kl 19.30 og hun først sover kl 21-21.30 så lyder dette altså helt naturligt og som om at hun får sit behov for søvn rigtig fint dækket.
Der er i princippet ikke noget i vejen for at børn har en sen søvnfase. Hun må gerne sove længe om morgenen, sove sen middagslur og gå sent i seng. Hun kan sagtens trives på denne måde. Men, det lyder som om at det bliver lidt svært hos jer, fordi hun jo er i vuggestue og meget gerne skulle følge de andre børns rytme og dermed spise, sove, lege og være aktiv sammen med dem ... og så er det svært med den rytme hun har.
Derfor kan I overveje om ikke I skal vække hende om morgenen, så dagen starter tidligere og så hun også sover tidligere middagslur - kan sove sammen med de andre børn og dermed vil et puttetidspunkt kl 8 også være mere passende. Hvis hun skal have 11 timers nattesøvn og sove 2 timer om dagen og blive puttet kl 19.30-20, så vil det være rigtig fint at hun kommer op hver dag kl 7 ...
Du skriver at I nyder at sove længe og at det passer fint ind i jeres liv - så I skal altså vælge om det er morgenerne eller aftenerne I vil prioritere hos jer. Hun kan ikke både sove længe og gå tidligt i seng og det er rigtig godt, hvis hun stadig sover til middag i løbet af dagen ... Det er vigtigt at rytmen er ens uanset om det er hverdag eller weekend :)
Dit forslag med at putte hende tidligere og tidligere og så regne med / håbe på at hun så vågner tidligere om morgenen er som udgangspunkt fint. Og rent søvnteoretisk er det også rigtigt. Men du har jo forsøgt at putte hende tidligere og tidligere om aftenen, som jeg læser dit brev og dette uden større effekt, derfor lyder det som om at du er nødt til at vække hende om morgenen, hvis du vil have en tidlig søvnrytme kørt ind ... :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan forvente.
Fortsat held og lykke og rigtig god pinse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske