Svar: Ammebaby vil ikke drikke erstatning
27. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for jeres brev :)
Hvis jeres datter umiddelbart virker til at kunne finde ud af at drikke af flasken, men ikke vil have erstatningen, så handler det ikke om forskellig sutteteknik, men om at hun ikke bryder sig om smagen af modermælkserstatning.
Det kan nogle gange hjælpe at starte med udmalket modermælk i flasken og når hun er helt tryg ved at drikke dette, så udskifte til modermælkserstatning i stedet. Det kan også være en god idé at prøve med forskellige typer erstatning, da de smager meget forskelligt. I kan i første omgang forsøge med modermælkserstatning på brik, så går der ikke så meget til spilde, hvis hun ikke bryder sig om det.
Også pulverformige modermælkserstatninger kan I forsøge med, måske har andre fra mødregruppen eller nogen i kender, lidt forskellige produkter I kan forsøge jer med. Hvor I bor findes masser af muligheder og I er nødt til at forsøge jer lidt frem, for at finde ud af hvad smag hun vil acceptere.
Det kan også være en idé at forsøge med vælling, da det smager af mere end mælk og egentlig er det samme som en tynd grød. I kan købe vælling eller prøve at lave det selv. Vær opmærksom på at flaskesutten skal være en vællingesut, da det er lidt tykkere i konsistensen end modermælkserstatning. I udlandet kan man nogle gange finde vælling tilsat f.eks. smag af pære eller lignende, - det kunne tænkes at hun ville kunne lide dette ... :)
Og så kan man faktisk også forsøge at komme lidt sukker i erstatningen, for at gøre den mere sød og dermed mere acceptabel for barnet. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen end modermælkserstatning er. I kan komme 1 tsk sukker i 100 ml modermælkserstatning og dette skal naturligvis trappes ud i takt med at jeres datter vænner sig til smagen og til at drikke mælk af flaske.
For at vænne hende til flasken og til at drikke andet end mors mælk, så kan man også nogle gange prøve med lidt vand i flasken. Det er helt neutralt og kan også gøre hende fortrolig med at få flaske og med at det nu er far der giver flaske og at det at drikke/die dermed ikke kun er noget mellem mor og datter ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske