Svar: Måltider med klapvognsvenlig frokost - 8 mdr.
27. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Gro
Tak for dit brev, og hvor dejligt at høre at din datter udvikler sig så godt :)
Hun lyder til at være motorisk rigtig godt igang, hun har kravlet siden hun var 6 måneder, rejser sig ved tingene, spiser mere og mere mad i stykker og det er super dejligt, det skal du nyde. Men det giver naturligt også nogle ekstra udfordringer og det handler især om, at hun jo oplever en del, får ekstra mange stimuli, verden åbner sig for hende på en anden måde når hun motorisk bevæger sig så meget omkring - og mentalt er det måske svært for hende. Det kan betyde at hun nogle gange vil drømme ekstra meget, at hun vil ligge og klynke i søvne, smågræde osv. og det er okay. Det er fordi hun bearbejder alt hvad hun oplever, når hun sover.
Gennemsnitilgt vil børn i din datters alder ofte sove 14-14 ½ time i døgnet. Det kan være fordelt sådan at hun sover f.eks. 3 timer fordelt på to lure i løbet af dagen og så 11-11 ½ time om natten. Din datter sover lidt mere om dagen, du fortæller at sover 2 timers formiddagslur og sover 2 timers middagslur og om natten sover hun så ofte fra kl 19 til 05/05.30 altså 10-10 ½ time - i alt altså præcis mellem 14-14 ½ time som er hendes behov.
Og ja, det er helt rigtigt og helt okay at hun kan have brug for at sove lidt ekstra om dagen netop fordi hun motorisk er så godt igang som hun er. Hun bruger sig selv rigtig meget og bliver derfor naturligt også mere træt.
Det er helt okay at du ikke ammer hende sen aften, men i stedet vælger at give hende brystet når hun selv vågner og viser behov. Det er også helt okay at du vælger at putte hende til en senere middagslur, fordi du kan fornemme at hendes rytme så fungerer bedre og som du skriver, så er hun jo glad og tilfreds mellem formiddagslur og middagslur og nyder at opleve og mærke verden :)
Nyd at hun spiser og sørg for at give hende så meget forskelligt som muligt. Jo mere varieret du kan få hende til at spise nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen. Hun kommer naturligt til en periode, hvor hun ikke putter alt i munden og vil spise mere selektivt, så jo mere du har lært hende at spise nu, jo bedre er det :)
Jeg vil foreslå dig at du bibeholder amningen om eftermiddagen, så du på den måde sikrer hende tilbud om ekstra væske / mælk der og så hun ikke behøver søge det på andre tidspunkter. Amningen ligger hensigtsmæssigt inden hendes middagslur og du må så lade hende selv regulere hvor meget hun vil die. Men tilbuddet bør være der synes jeg. Du skal også tænke på at det bliver varmere i vejret nu og at hun kan have brug for den ekstra væske og samtidig giver amningen også trygheden og roen til at hun netop tør bevæge sig mere og mere ud i verden - hun bliver lige tanket op i sit "mor-depot", når du ammer hende der ... :)
Med hensyn til tandbørstning, så lad hende få tænderne børstet efter aftensmaden og før amning om aftenen, så jeres putteritual ikke afbrydes af at hun skal have børstet tænder. På sigt er det naturligvis bedre at hun får børstet tænder inden amning, men hvis tænderne er rene før du ammer hende, så skader mælken ikke tænderne på samme måde :) Og det er synd at hun skal blive så ked af det om aftenen, så jeg synes du skal vælge at børste tænder i forbindelse med at hun bliver skiftet, får aftenbad og gøres klar til natten og så skal du amme hende og lade hende falde trygt og dejligt søvn derefter :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Og god pinse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske