Svar: Aftensmad .. nej tak
27. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad :) Tak!
Det lyder som om at din dreng udvikler sig godt og også som om at han i løbet af dagen spiser fint. Det er hovedsageligt om aftenen, at han ikke rigtigt kan overskue maden og det er okay. Det vigtigste er at han spiser og at han forbinder det at spise med noget rart og dejligt, så betyder det mindre, hvor meget der glider ned lige der.
Du fortæller at han gerne vil have broccoli i hånden at gumle på selv og det er rigtig godt. Derfor vil jeg foreslå dig at du forsøger at tilbyde ham mere mad i hånden og at du som en fast rutine starter med at give ham mad i hånden, når I sætter jer til bordet. Det kan være broccoli, blomkål, rodfrugter bagt i ovnen, en kartoffelbåd fra ovnen, en brødskorpe eller lignende. Lad ham starte med at sidde og gumle på noget og følg så efter med lidt skemad.
Det at han får lidt i hånden gør for det første at han bliver opmærksom på at det er spisetid og at det betyder at I sidder og spiser sammen. Han får også stimuleret sin mundmotorik så han bliver dygtigere til at arbejde med mad i munden, han får stimuleret sine smagsløg og oplever at maden smager forskelligt og så giver det også en øget spytsekretion og en række enzymer går igang og han føler behov for at spise, han begynder at mærke at han er sulten.
Nogle gange kan børn godt være trætte om aftenen efter en lang dag og have svært ved at koncentrere sig om maden, derfor kan det nogle gange også være en idé at du inden I andre sætter jer til bords giver ham lidt skemad, hvor du sætter dig foran ham og hjælper ham med at få lidt at spise. Derefter kan han så sidde ved bordet sammen med I andre og igen få lidt i hånden at gumle på imens I spiser jeres mad og på den måde få lidt mere at spise. Det kan godt være svært for ham at koncentrere sig om at spise samtidig med jer, så du kan hjælpe ham ved at give ham lidt først :) Han har jo også en storesøster, så måske sker der simpelthen for meget ved bordet, når I alle sidder der om aftenen og han kan ikke koncentrere sig om maden ....
Giv ham også gerne rester fra aftensmaden til frokost, så han på den måde får noget af samme mad og lærer at spise det :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og alderssvarende. Du skriver at du ofte ammer ham en ekstra gang om natten og det er helt okay, men vær opmærksom på at han måske har brug for lidt ekstra væske i løbet af dagen, nu hvor det er varmt. Det er bedre at han indtager det ekstra i dagtimerne end om natten ... :)
Det lyder som om at han er rigtig godt igang og udvikler sig fint, så bibehold den gode gænge og nyd ham :)
Fortsat held og lykke og rigtig god pinse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske