Svar: Vågner kl. 05 ...
28. maj 2012
Alder:
15 mdr.
Kære kærlige mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng sover godt, når han sover og det er rigtig dejligt. Det er også rigtig fint at han sover en gang dagligt i vuggestuen og der får en middagslur på ca 2 timer og det lyder som om at jeres dagsrutine fungerer godt.
De fleste børn vil i 1 års alderen have behov for 13 ½ times søvn i døgnet. Det betyder at hvis jeres dreng sover middagslur på 2 timer, så vil hans gennemsnitlige søvnbehov være 11 ½ time om natten. Når han sover kl 19-19.30, vil det derfor være passende at han kan sove til kl 06-06.30 ...
Og hvorfor gør han så ikke det - måske har han ikke helt brug for så meget søvn. Når det er et gennemsnit, så betyder det jo at nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere. Her er der ikke så meget andet at gøre end at acceptere det. Nogle gange arbejde på at han rytme bliver lidt senere, så han sover lidt senere middagslur, sover lidt senere om aftenen og dermed også står lidt senere op om morgenen. At putte ham senere i seng vil ofte ikke ændre det, - det vil være nødvendigt at middagsluren også flyttes lidt ... :)
Det kan også være fordi han vækkes af solens stråler og fuglenes fløjten. Her kan det nogle gange hjælpe med et mørklægningsgardin på hans værelse, som holder lyset ude bare ½ time længere ... De kan købes i Jysk eller Ikea til ca 150 kr.
Han kan også vågne fordi han er sulten. Der er gået mange timer siden han fik aftensmad kl 17.30-18 og da flasken stille og roligt trappes ud, så kan han godt have brug for lidt ekstra i maven. Det kan her være en god idé at give ham en godnatgrød som en del af putteritualet som lige mætter ham lidt mere før han kommer i seng. Han kan f.eks. få grøden kl 19-19.15, få børster tænder osv. og så blive puttet ca 19.30 hvor han normalt falder i søvn.
Nogle gange kan man også stille lidt frugt, et stykke knækbrød, en kiks eller lignende frem til ham ved sengen, sammen med en drypfri kop vand. Så kan han tage dette, når han vågner kl 05 og vil nogle gange så kunne falde i søvn igen selv derefter ... Han er naturligt aldermæssigt lige ung nok, men det kan være en mulighed på sigt ... :)
Og så kan det også handle om at han vågner fordi han drømmer og vækkes af sin drøm og at han, som du selv er inde på, har rigtig meget brug for at mærke jer, brug for fysisk kontakt og nærhed tidlig morgen. Derfor kan det være en god idé at I tager ham ind til jer og lader ham sove videre sammen med jer om morgenen eller at I vælger at lægge jer med ham i sengen på hans værelse, som I også bruger om natten, hvis han ikke vil ned i egen seng igen. Det at I putter jer med ham og giver ham den ekstra nærhed er rigtig godt og vigtigt og jeg synes ikke det er et skråplan:)
De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at få lidt bevidsthed om at vi er der stadigvæk selvom de ikke kan se os. Indtil da så føler de sig forladt og alene, når vi går fra dem og derfor er det rigtig vigtigt netop at lade ham mærke jer, så han direkte fornemmer at I er der :)
Håber mine tanker hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske