Svar: Mad i hapsere
29. maj 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Du må godt, nu hvor din datter er 7 måneder gammel, prøve at give hende små bidder ind i munden. Det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), lidt laks fra ovnen, små stykker blød frugt, bær eller lignende, som hun kan øve sig i at tygge og gumle på. Hun må også gerne få små rugbrødshapsere med lidt smør eller forskelligt smørbart pålæg.
Det er dog vigtigt at hun stadig får grød og mos. Hun vil ikke kunne spise nok af mad i stykker, selvom hun er god til at tygge. Det er vigtigt at overgangsmaden er energiberiget og derfor anbefales det at tilsætte ekstra fedtstof og mælk til den hjemmelavede mad. Det er svært at sikre hende energiholdig mad nok, hvis hun kun får mad i stykker. Hendes evne til at koordinere hånd-, øje- og mundbevægelser er stadig under udvikling og det vil tage tid for hende at spise, så hvis hun selv skal spise sin mad, så risikerer hun at blive for træt, før hun egentlig har fået mad nok.
Så grød og mos er stadig på menuen og hendes mundmotorik udvikles i takt med at skemaden gøres grovere, får mere struktur og naturligt bid - og så må hun gerne få lidt hapsere i munden en gang imellem til at øve sig på, når og hvis du skønner at hun er parat til dette :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske