Svar: Bruger stadig ble om natten
29. maj 2012
Alder:
3 år, 8 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det er helt naturligt at jeres dreng er blevet renlig om dagen, før han er det om natten og det er vigtigt at I giver ham tid og er tålmodige med "nattetisseriet". Det kan tage rigtig lang tid at blive renlig om natten og det er vigtigt at I lader ham beholde natbleen på.
Mange børn bruger stadig ble om natten i 4-5 års alderen, selvom de er renlige om dagen og det er helt okay. Man kan godt nogle gange hjælpe barnet lidt på vej, ved at følge barnet på toilettet sen aften, så blæren tømmes der og barnet naturligt begynder at blive opmærksom på vandladningstrang, at skulle vågne og søge toilettet. Men det er vigtigt at give barnet den tid barnet har behov for - for det er ikke noget barnet selv kan styre, - det handler om hormoner og fysiologisk parathed.
Når vi sover, så udskiller vores hjerne et hormon, der hedder det antidiuretiske hormon (ADH). Det nedsætter vores urinproduktion om natten, så vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Nogle børn er længere tid om at udvikle evnen til at producere dette hormon og tisser derfor i sengen. Undersøgelser tyder på at drenge kan være lidt senere til det end piger, hvorfor der er en tendens til at drenge bliver lidt senere renlige om natten end piger gør.
Nogle børn har også en blære der ikke kan rumme urin nok i forhold til deres alder. Blæren kan derfor ikke rumme den mængde urin, som barnet producerer om natten. Det kan være tilfældet selvom barnet producerer nok ADH.
Nogle gange så tager det også tid for hjernen at reagerer på signalet fra blæren om at den er fuld. Denne forbindelse er endnu ikke udviklet hos barnet, hvorfor barnet ikke registrerer at det skal tisse, ikke føler tissetrangen om natten.
Man ved også at der er en arvelig faktor. Det betyder at hvis mor eller far har haft tendens til at tisse i sengen om natten, så vil der være en større sandsynlighed for at barnet også kan få problemer med ufrivillig natlig vandladning. Hvis en af forældrene har været sengevæder som barn, er der ca. 40 % risiko for, at barnet også bliver det. Hvis begge forældre har været sengevædere, forøges risikoen til omkring 70%.
Man gør normalt ikke noget ved ufrivillig natlig vandladning før barnet er 7 år gammelt :)
I kan læse mere på hjemmesiden drynites.dk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske