Svar: Skal vi lave grøden med mel lavet af brune eller hvide ris?
30. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Risgrød laves normalt af rismel af hvide ris. I Danmark kan man dog også købe "fuldkornsrismel" som nogle forældre også bruger og det er helt okay. Det der er vigtigt i starten er at grøden er mild og lind i konsistensen, altså cremet og blød og på den måde minder mere om mælk. Generelt skal små børn ikke have for meget fuldkorn.
Du kan lave grød af rismel, majsmel, boghvedemel. Og stille og roligt kan du gå over til at lave grød af flager f.eks. hirseflager, boghvedeflager eller quinoaflager. Når grøden laves af flager, så bliver den mere "fnugget" i konsistensen.
Du kan sandsynligvis også købe færdiglavet babygrød, hvor du skal blande med vand. Det vil stå på pakken. Fordelen ved dette er at du kan lave en meget lille portion og at der således ikke går så meget til spille. Ulempen er at det kan være mere sødt i smagen og også dyrere end den hjemmelavede grød.
Du kan også forsøge med lidt grøntsagsmos og her starte med de milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende. Det vil være helt fint også at forsøge med dette :)
Giv kun smagsprøver i starten, ikke mere end 4-5 skefulde af gangen, også selvom hun virker til at kunne spise meget, netop fordi hendes maven skal kunne følge med. Og lad hendes mælkeindtag være det samme, som det plejer at være, så skemaden supplerer det vanlige indtag af mælk og ikke erstatter mælken.
Held og lykke og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske