Svar: Trætte arme og træt mor
31. maj 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Nikoline
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med din lille pige :)
Hun lyder til at være en stærk pige i god trivsel, hun lyder opmærksom og det lyder også som om at hun sover ret godt om natten. Faktisk bedre end du kan forvente, hvilket naturligvis er rigtig dejligt :)
Som udgangspunkt synes jeg ikke du skal ændre på hendes natterytme og indtag af mælk, selvom det faktisk lyder som om at hun springer et flaskemåltid over om natten. For natten fungerer og det er rigtig godt at hun sover godt, så du også kan få din nattesøvn - det gør trods alt er mor ikke er helt så træt :) Men jeg tænker at den flaske hun egentlig springer over om natten, måske med fordel kan gives i små mængder i løbet af dagen ....
Det vil på sigt være en rigtig god idé at din datter får mælk inden hun skal sove, så mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Det fylder for det første maven op og hun sover bedst, når hun er mæt. Men det hjælper hende også til at overgive sig til søvnen, - flasken luller hende til ro kan man sige. I takt med at hun bliver så gammel at hun skal have skemad, vil det være passende at hun får skemad, når hun vågner af en lur og får flaske inden hun skal sove igen, så i forhold til tiden fremover vil det også være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får mælk, når hun skal sove.
Da hun lige nu sover godt og derefter vågner og får flaske, så skal du naturligvis lade hende gøre dette. Men jeg tænker at du skal forsøge at tilbyde hende lidt ekstra mælk, når hun så skal sove. Nogle gange måske bare 50 ml, som hun så falder til ro med og som gør at hun kan overgive sig til søvnen. Hvis du ammede, ville det være helt naturligt at du ammede hende både, når hun vågnede af sin lur og tilbød hende brystet igen, inden hun skulle sove næste lur og det er denne rytme, jeg synes du skal prøve at lave med flasken.
Du kan med fordel svøbe hende, f.eks. i en voksipose eller lignende og så give hende flasken i posen, når hun er svøbt. Du kan også med fordel putte hende i liften i barnevognen og give hende flasken, når hun ligger der. På den måde kan du lulle hende i søvn, der hvor du ønsker hun skal sove og uden at hun behøver være i dine arme for at sove. Det at være svøbt af en voksipose eller lignende (de fås i mange kvaliteter og priser) vil minde lidt om at være i din favn. Hun vil stadig føle sig omsluttet og på den måde tryg. Samtidig kan du svinge posen eller liften lidt og ligger hun i barnevognen kan du trille hende i søvn.
Du skal regne med at hun har brug for ca 15½ timers søvn i døgnet, ofte fordelt så hun sover 10 timer om natten, afbrudt af mælk og 5 ½ time i løbet af dagen. Nogle børn vil i denne alder sove flere korte lur, måske fire lure i løbet af dagen, andre børn sover 3 lure og enkelte kan nøjes med to lure. Her er du nødt til at putte din datter, som hun virker til at have behov for.
Som du beskriver det, så sover din datter ca kl 20, sover herefter 7 timer, får mælk og sover 4 timer, altså ca 11 timers nattesøvn og nogle gange lyder det næsten til at hun kan sove mere. Det betyder at hendes behov for søvn om dagen samlet vil være ca 4 timer, og du skriver netop at hun om dagen ofte sover 3-4 timer af 4 omgange - hun får altså sit søvnbehov dækket, når man lægger tallene sammen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", hvis du vil vide mere om søvn hos børn i forskellige aldre og hvordan du kan løse forskellige søvnproblemer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske