Svar: Endnu en om mad
1. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det kan sagtens tænkes at Sirius er blevet lidt træt af grød og trænger til nye smagsoplevelser og du må prøve at variere så meget som muligt, så han fortsat synes det er spændende. Du kan give ham majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød. Du kan prøve at variere mellem hjemmelavet og færdiglavet grød, fordi det smager forskelligt og du kan også variere frugtmosen som du bruger til topping. Prøv også med bærmos, for at se om det kan give lidt ekstra nysgerrighed overfor grøden og prøv også her med hjemmelavet og færdiglavet ...
Det anbefales ikke at give øllebrød og havregrød før han er ca. 6 måneder og selvom han er 5 ½ måned, så synes jeg du bør vente lidt ... Jeg har dog ladet mig fortælle at man kan købe glutenfri havregryn og hvis du kan finde dette, så er det en mulighed at give ham havregrød og på den måde starte lidt før ... :)
Det er naturligvis vigtigt at han får sin mælk. Det handler både om at give ham de næringsstoffer som modermælkserstatningen indeholder, men også om at sikre ham væske nok. Og måske er han også kørt lidt træt i smagen af erstatning, hvis han altid har fået det samme - det sker nogle gange og også her kan det nogle gange hjælpe at skifte til et andet produkt. Hvis du vil forsøge dette, bør du udskifte en flaske af gangen, så han ikke får maveproblemer :)
Det kan være en rigtig god idé at arbejde på en faste rytme om dagen, hvor han tilbydes mad og mælk til nogenlunde samme tidspunkter, fordi det også giver ham en fornemmelse for netop behovet for mad og mælk. Jo mere struktur, jo mere påvirker du hans indre ur og dermed også fornemmelse for mæthed og sult.
Det er som udgangspunkt en god idé at forsøge at lave en plan, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og tilbydes mælk inden han skal sove igen. På den måde gives bedst plads til begge dele.
Du skriver at du fornemmer at han er ved at ændre lidt rytme og jeg vil her lige sende et forslag til hvordan en dagsplan kan se ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover med den lidt videre
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: Flaske
Sover en powernap
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen den 3. lur er.
Sen aften: Flaske
Midt nat: Evt flaske.
Du skriver at han ofte sover ca 18.45 og at han om natten får 2 flasker. Det er rigtig flot hvis han kan gå i seng så tidligt og samtidig nøjes med kun to flasker, så lyder han til at kunne sove igennem allerede nu, altså at kunne sove 5-6 timer uden mælk. Dejligt. Det betyder at han måske får flaske kl 18.30 og puttes og får flaske igen omkring midnat, måske først på natten og så igen tidlig morgen og det er helt fint.
Du beskriver en dreng som umiddelbart har en tidlig rytme, det vil sige sover tidligt hele dagen igennem og derfor har jeg forsøgt at lave en plan, som kan passe lidt ind i dette ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske