Brev:
Utrøstelig ved sovetid
1. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Utrøstelig ved sovetid
Hej Helen.
Du har efterhånden hjulpet os et par gange og vi er dig evig taknemmlig for alle dine fantastiske råd!!
Denne gang skriver vi til dig fordi den er helt gal hver gang vores lille datter skal sove. Hun er nu 12 uger gammel og tager fint på og alt og hun er en rigtig rigtig glad og smilende pige. Når hun er vågen griner og smiler hun, pludrer og er rigtig opmærksomhedssøgende.
Problemet kommer først når det er puttetid. Hun er enorm nem og dygtig om natten, her bliver hun lagt mellem 20 og 22 og vågner først mellem 3 og 5, får lidt mælk og så sover hun igen til mellem 7 og 9, så vi har intet at brokke os over når det kommer til hendes nattesøvn (faktisk føler vi os enormt priviligeret).
Men når hun så skal puttes i løbet af dagen så er det balladen kommer. Det er lidt som om hun har luret den, for hun kan ligge og være total glad og grine, men sekundet hun bliver lagt i sin lift eller kørepose, så begynder hun at græde og det er ikke bare små klynk, men hun får virkelig sig selv helt op i gear. Det eneste der virker er at vi enten vugger hende hårdt på armen eller lægger hende i hendes kørepose/lift og vugger den hårdt, så falder hun til sidst til ro.
Vi ville bare SÅ gerne slippe for at det skulle gå så vildt for sig hver gang hun skal puttes problemet er bare at det jo er den eneste måde vi får hende til at falde i søvn på, så nu går vores spørgsmål på - skal vi lade hende ligge og græde, men selvfølgelig stadig sidde hos hende og synge (det kan mit moderhjerte næsten ikke bære) eller skal vi tage hende op og trøste hende og så lægge hende igen og tage hende op igen og fortsætte såen til hun er for udmattet til at holde sig vågen? Eller skal vi fortsætte med den hårde vuggen og hoppen? Eller har du endnu en vidunderløsning til os? ...
...
Det er lidt som om at hver gang vi finder en ny løsning der virker, så går der ikke mere end en dag eller to, så bliver hun også ulykkelig ved den metode, for eksempel prøvede vi at skifte fra at putte hende i hendes lift til at putte hende i hendes kørepose. Det virkede på hende og vi kunne (næsten) lægge hende alene med hendes sut og så faldt hun hen, men nu er vi tilbage til det samme dramaskrig.
Vi ville så gerne at man kunne lægge hende med hendes sut og at hun så selv stille og roligt kunne falde hen, selvfølgelig sidder vi MEGET gerne hos hende og synger og nusser så hun føler sig tryg.
Vi var bange for at hun græd som hun gør fordi hun måske havde ondt, så vi har haft hende både til Zoneterapi og hos en kiropraktor. Kiropraktoren sagde at hun nok havde lidt hold i nakken, men det er bare ikke rigtig blevet bedre.
Vi prøver så vidt muligt at holde en rytme hvor når hun vågner, så får hun mad, så hygger og leger vi og så når hun begynder at vise træthedstegn, så bliver hun svøbt (svøbet har vi dog taget hende ud af nu fordi hun simpelthen bliver SÅ varm når hun har det på) får tilbudt brystet igen og så puttet med sin sut og sutteklud.
Gør vi noget forkert? Eller skal vi bare acceptere at vi har en datter der har brug for utrolig eget bevægelse for at falde i søvn? Og hvis det nu er sådan, at hun åbenbart skal puttes med meget bevægelse, hvor længe skal det så blive ved? Det er små hårdt at bære rundt på en 7 kilos baby i så lang tid :)
Jeg har også overvejet om det måske er fordi hun ikke bliver mæt nok af min mælk? Men hun spiser næsten altid kun et bryst og giver altid selv slip når hun ikke vil have mere. Samtidig er hun også en lille tyk baby og sundhedsplejesken siger hun tager fint på.
Vi glæder os endnu engang meget til dit svar :)