Svar: Rykke søvnrytme
3. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du gerne vil sove længere end til kl 5 om morgenen og derfor arbejde på at flytte jeres drengs rytme lidt ... du kan også godt forsøge, men med den alder han har, er der ingen garanti for at det virker og at han derfor hurtigt falder tilbage til en tidlig rytme igen ...
Det er også sådan at hans søvn og rytme naturligt ændrer sig nu, søvnen begynder at indeholde flere søvnstadier, han begynder at være mere vågen og opmærksom i løbet af dagen, mere aktiv både fysisk og mentalt og der bliver således mere opdelte tidspunkter, hvor du kan regne med at han sover 3 lure dagligt i løbet af dagen og har længere vågenperiode imellem disse. Han vil også i løbet af de næste 1-2 måneder begynde med lidt skemad, hvilket på sigt også vil påvirke hans rytme, så på sigt vil rytmen naturligt ændre sig mere eller mindre af sig selv .. Og man skal altid vurdere hvad man ændrer og hvorfor, i forhold til hvad man har :)
Hvis du vil forsøge at ændre hans rytme, så prøv at udnytte det, hvis han en dag sover lidt længere. Jo senere I starter dagen, jo senere vil du kunne putte ham til lur dagen igennem og på den måde få flyttet hans rytme lidt. Det vil være bedst, hvis du stille og roligt flytter hans rytme med bare 15 minutter af gangen, så han i stedet for at blive puttet til lur kl 07, puttes 7.15, så 7.30, 7.45, 8.00 osv. Og det samme gælder så hans middagslur og eftermiddagslur.
Du kan forsøge, men der er som sagt ingen garanti for at det virker - heldigvis er der dog stor sandsynlighed for at rytme naturligt ændrer sig hen af vejen, netop med den alder han har .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske