Svar: Urolig om natten - 7 mdr.
4. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Nadia
Velkommen tilbage til Danmark og dejligt at høre at det er gået så fint med at komme ind i den nye rytme og at I hurtigt er kommet igennem jetlag :)
Mange børn vil i jeres datters alder have en periode med urolige nætter. Nogle børn kan finde på at ligge vågne om natten, de behøver ikke være kede af det, men giver sig pludselig til at pludre og snakke lystigt, når den øvrige familie sover. Det virker næsten som om at de øver deres stemme om natten. Andre børn begynder som jeres datter er klynke, ligger og virrer med hovedet, smågræder osv. imens de sover. Det er ofte tegn på at de drømmer og det er som du selv er inde på, ofte fordi de oplever mere om dagen og alt hvad de oplever skal bearbejdes, når de sover.
Du fortæller at du ofte ikke længere ammer om natten og det er rigtig fint. Ofte tager du din datter op og ammer hende inden du går i seng og det er super, på den måde kan du fylde hende ekstra op og være mere sikker på at få nogle sammenhængende timer, men nogle gange kan det faktisk være en idé at lade hende sove og så først tilbyde hende brystet, når hun af sig selv vågner og har sin urolige periode. Du kan altså godt med fordel lade være med at amme hende, når du selv går til ro og så bruge netop amningen til at hjælpe hende videre i søvnen med, når hun et par timer efter pludselig virker ked af det og urolig, fordi hun drømmer.
Du skal ikke vække hende for at amme hende tidlig morgen, hvis ikke hun vågner af sig selv. Her synes jeg du skal lade hende sove. Hvis hun virker tørstig, når hun vågner, så kan du amme hende der og så servere morgengrøden sammen med frugten lidt senere, så hun stadig får sin grød og frugt. Hvis hun ikke virker til at have behov for mælken, så kan du springe den over og give morgengrød og så tilbyde en lille amningen inden formiddagsluren i stedet. Det er helt okay at du er lidt fleksibel her :)
Uroen om natten lyder hos jer til at være noget der vil foregå i en periode og som hun stille og roligt vokser fra, men derfor skal du naturligvis stadig berolige og betrygge hende og hjælpe hende videre i søvnen, så godt du nu kan når det sker :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske