Svar: Mœlk og institution
4. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev :) Det er altid svært at forstille sig hvordan det hele skal gå, når man skal starte arbejde og ens barn skal begynde i institution. Og naturligvis er du bekymret for hvordan det hele skal gå .. Det plejer dog at forløbe rigtig fint og du må prøve ikke at bekymre dig på forhånd, men tage tingene som de kommer :)
I forhold til amning, så vil de fleste børn i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse amninger kan meget fint ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Hun behøver således ikke at blive ammet eller få mælk inden sin middagslur, men kan godt lære at sove uden ... Dog vil det ofte være lettere at passe hende, hvis hun kan få en flaske og er vant til at få denne som del af sin lur. Det kan være trygt og rart for hende. Så du kan jo forsøge om hun vil have en flaske og hvis hun ikke vil eller ikke kan finde ud af teknikken, så må du tro på at de i vuggestuen vil finde ud af at putte hende uden og du kan så amme hende de tre gange i døgnet, når I er hjemme ...
At hun får flaske en gang i døgnet burde ikke, med den alder hun har, betyde at hun så vil foretrække flasken og afvises brystet om aftenen. Det er sandsynligt at hun stadig gerne vil have "den ægte vare", men nogen garanti kan jeg naturligvis ikke give dig.
At hun ikke kan kravle, men sidder på gulvet eller i en høj stol gør naturligt at hun ikke kan flytte sig, hvis hun føler at de andre børn kommer for tæt på. Personalet vil dog være opmærksomme på dette og de er vant til at passe små børn, sandsynligvis også børn der er yngre end 8 måneder ..
Hvordan hun vil reagere på de andre børn må tiden vise. Måske vil det virker overvældende på hende og hun vil blive ked af det og have svært ved at kapere det hele og måske vil hun synes det er spændende og nyde at kunne se på de andre børn, se på alt det de laver og det de gør sammen. Mange børn nyder netop selskabet med de andre, at sidde omkring bordet, spise sammen osv. og har det rigtig dejligt med at være af sted og være i dagpleje eller vuggestue - og heldigvis da, de skulle jo gerne have det dejligt, når vi er nødt til at aflevere dem :)
Det er naturligvis vigtigt at du afleverer hende et sted, hvor du selv føler dig tryg og har tillid til at de kan passe hende og tager sig af hende på en god og omsorgsfuld måde. Hvordan hun vil have det med at blive kørt ind i institutionen afhænger også af, hvordan du har det med det. Hvis hun mærker at du er tryg og glad ved situationen, stedet og pædagogerne, så vil hun spejle sig i det og føle sig mere tryg. Hvis hun mærker at du er urolig, utryg og vægrer dig mod at aflevere hende, så vil hun føle at noget er galt og vil ikke synes om det og vil derfor blive ekstra ked af det.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske